Descripció
Concepte, signes i símptomes de les drogodependències. Causes i factors precipitantes del consum. Determinants psicosocials de les drogues. Intervenció comunitària. Inserció sociolaboral.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- 01Conéixer els conceptes basics tècnica de la intervenciò psicosocial de les addiccions
- 02Saber identificar els factors que intervenen en l'inici i manteniment de l'abús de drogues en particular, i de la conducta addictiva en general
- 03Conéixer els requisits metodològics bàsics per a l'avaluació de programes d'intervenció psicosocial en drogodependències
- 04Identificar les característiques i comprendre les estratègies de la intervenció psicosocial en drogodependències i conductes addictives
- 05Ser capaç de buscar i analitzar informació a través dels recursos bibliogràfics
Continguts
Unitats didàctiques
Associació objectius i unitats
Objectiu/Unitat | U1 | U3 |
---|
01 | | |
---|
02 | | |
---|
03 | | |
---|
04 | | |
---|
05 | | |
---|
Cronograma
Setmana | Unitats didàctiques | Hores dirigides | Hores compartides | Hores autònomes | Hores totals | 1 | U1 | 6 | 0 | 4 | 10 |
2 | U1 | 2 | 4 | 4 | 10 |
3 | U1 | 6 | 0 | 4 | 10 |
4 | U1 | 2 | 4 | 4 | 10 |
5 | U1 | 6 | 0 | 4 | 10 |
6 | U1 | 2 | 4 | 4 | 10 |
7 | U3 | 6 | 0 | 4 | 10 |
8 | U3 | 2 | 4 | 4 | 10 |
9 | U3 | 6 | 0 | 4 | 10 |
10 | U3 | 2 | 4 | 4 | 10 |
11 | U3 | 6 | 0 | 4 | 10 |
12 | U3 | 2 | 4 | 4 | 10 |
13 | U3 | 6 | 0 | 4 | 10 |
14 | U3 | 2 | 6 | 4 | 12 |
15 | U3 | 4 | 0 | 4 | 8 |
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Becoña, E. y Cortés, M. "Guía clínica en intervención psicológica en adicciones". Socidrogalcohol.
- Lorenzo Fernández, Pedro. "Drogodependencias farmacología, patología, psicología, legislación". Madrid Médica Panamericana D.L. 1998.
- Torsten Kolind, Kim Wolff, Betsy Thom, Geoffrey Hunt, Steven Karch y Jason White. "THE SAGE HANDBOOK OF DRUG & ALCOHOL STUDIES". Sage Publishing.
Bibliografia Complementària
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
Avaluació
- Nota final de l'assignatura: La nota final serà suma de la nota ponderada de teoria i pràctica, sempre que s'haja aprovat (5 abans de ponderar) cada una de les parts.
La nota final de l'assignatura es calcula de la manera següent: el 70% correspondrà a la nota de l'examen teòric, mentres que la part pràctica serà puntuada fins una proporció del 30% de la nota final de l'assignatura.
- Part teòrica: L'avaluació de la part teòrica consistirà en un examen tipus test amb quatre alternatives de resposta. S'aplicarà la següent fórmula de correcció: (encerts - (errores/ 3) / núm. de preguntes) . Cada error resta 0,33. La nota mínima per a aprovar serà 5.
Part Pràctica: S'avaluarà en funció de l'activitat exercida en classe i del treball presentat. Serà necessari tindre presentades i aprovades les pràctiques per a superar l'assignatura, tant en convocatòria ordinària com extraordinària. Nota final = (nota teoria x 0,7) + (nota pràctiques x 0,3) ESCALA DE NOTES. L'escala d'avaluació, d'acord amb la normativa de qualificacions de la Universitat Miguel Hernández de 16 de març de 1.998, serà la següent: 0-4,9= Suspens 5-6,9= Aprovat 7-8,9= Notable 9-10 =Sobresaliente 10 =Matrícula d'honor