TRASTORNS D'ANSIETAT AssignaturaCodi: 1323Titulació: Màster Universitari en Teràpia Psicològica amb Xiquets i AdolescentsFacultat de Ciències SociosanitàriesCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Teràpia Psicològica amb Xiquets i AdolescentsSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 8Autònomes: 82Matèria: Avaluació i Tractament dels Trastorns Internalitzants de la Infantesa i AdolescènciaMòdul: Mòdul II: Intervenció Psicològica en Trastorns InfantojuvenilsDepartament: Contingut relacionat Carregant... Descripció1. Pors i fòbies específiques en la infància i l'adolescència.2. Trastorn d'ansietat per separació. 3. Trastorn d'ansietat generalitzada. 4. Fòbia social. Dèficit d'habilitats socials. 5. Trastorn de pànic i agorafòbia. 6. Trastorn obsessivocompulsiu. 7. Trastorn per estrés posttraumàtic.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaORGILES AMOROS, MIREIA■■■PIQUERAS RODRIGUEZ, JOSÉ ANTONIO■■GAVINO LÁZARO, AURORA■■GONZÁLVEZ MACIÁ, CAROLINA■■Interés professionalEls trastorns d'ansietat són dels trastorns més freqüents en la infància i adolescència i dels que més motius de consulta suposen. L'assignatura permet a l'alumne aprendre a diagnosticar els diferents trastorns d'ansietat, avaluar la seua intensitat i aplicar el tractament adequat.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsSer capaç d'aconseguir un nivell adequat de comprensió de la demanda del destinatari en cada situació o context d'aplicació.Valorar críticamente la informació i aplicar el mètode científic per a la millora de la pràctica professional.Formular hipòtesi, valorar la informació i promoure solucions viables als casos i situacions professionals.Capacitat per a analitzar, avaluar i valorar les situacions individuals i col·lectives, identificar problemes, interpretar dades i formular solucions als problemes individuals o col·lectius.Capacitat d'actualització, consolidació i integració dels nous coneixements per a la millora de l'exercici professional utilitzant les tècniques d'autoaprendizaje continuat i l'anàlisi crítica.Competències EspecífiquesSaber seleccionar i aplicar proves d'avaluació psicològica de diferents tipus en infància i adolescència.Ser capaç d'aplicar correctament els criteris diagnòstics dels diferents trastorns psicològics infantils i juvenils.Saber establir un pla de tractament a partir de les prediccions realitzades sobre el nen o adolescent i els coneixements psicològics.Saber realitzar un seguiment sobre un cas clínic infantil i/o adolescent escollint objectius pertinents i realistes.Saber escollir i seleccionar aquelles tècniques d'intervenció psicològica infantil/adolescent més adequades en cada cas per a aconseguir els objectius.Saber aplicar les principals tècniques d'intervenció efectives i contrastades empíricamente per a població infantil i adolescent.Saber aplicar estratègies i mètodes d'intervenció directa sobre nens i adolescents: construcció d'escenaris saludables, prevenció de problemes i qualitat de vida.Dominar les estratègies i tècniques per a implicar als nens i/o adolescents en la intervenció.Saber proporcionar retroalimentación als nens/adolescents i les seves famílies de forma adequada i precisa.Objectius (resultats d'aprenentatge)L'estudiant podrà diferenciar els criteris diagnòstics dels distints trastorns d'ansietatL'estudiant serà capaç d'aplicar els instruments d'avaluació apropiats per al diagnòstic dels trastorns d'ansietatL'estudiant serà capaç d'intervindre en la fòbia social i altres problemes relacionatsL'estudiant serà capaç d'intervindre en les fòbies específiques, l'ansietat per separació i el rebuig escolarL'estudiant serà capaç d'intervindre en l'ansietat generalitzadaL'estudiant serà capaç d'intervindre en el trastorn per estrés posttraumàticL'estudiant serà capaç d'intervindre en el pànic i l'agorafòbiaContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesIntroducció als trastorns d'ansietatPànic i agorafòbiaTrastorn obsessiu-compulsiuFòbia social i dèficit d'habilitats socialsTrastorn per estrés posttraumàticFòbies específiquesTrastorn d'ansietat per separacióTrastorn d'ansietat generalitzadaPràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaEspada Sánchez, José Pedro coord / Orgilés Amorós, Mireia coord / Méndez Carrillo, F. Xavier coord. "Terapia psicológica con niños y adolescentes Estudio de casos clínicos". Madrid Pirámide D.L. 2006. Bibliografia ComplementàriaEcheburúa Odriozola, Enrique. "Trastornos de ansiedad en la infancia". Madrid Pirámide 1993. Sandín Ferrero, Bonifacio. "Ansiedad, miedos y fobias en niños y adolescentes". Madrid Dykinson [1997]. Caballo, Vicente E., dir. "Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos estrategias de evaluación, problemas infantiles y trastornos de ansiedad ". Madrid Pirámide 2005. Echeburúa Odriozola, Enrique. "Transtornos de ansiedad en la infancia". Madrid Pirámide D.L.1993. Olivares Rodríguez, José. "Programa IAFS protocolo para la intervención en adolescentes con fobia social ". Madrid Pirámide 2005. Gavino Lázaro, Aurora. "Tratando ... trastorno obsesivo-compulsivo técnicas, estrategias generales y habilidades terapéuticas ". Madrid Pirámide D.L. 2005. Olivares Rodríguez, José. Piqueras Rodríguez, José Antonio. / Rosa Alcázar, Ana Isabel. "Tratamiento cognitivo-conductual de una adolescente con trastorno de ansiedad generalizada [recurso electronico] /". Santiago (Chile) : Red Terapia Psicológica, 2006. Gavino, Aurora. "El trastorno obsesivo-compulsivo manual práctico de tratamientos psicológicos". Madrid Pirámide 2008. Méndez Carrillo, F. Xavier. Orgilés Amorós, Mireia / Espada Sánchez, José. "Cómo dar alas a los hijos para que vuelen solos el niño sombra de sus padres". Madrid Pirámide D.L. 2010. EnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.AvaluacióEl sistema d'avaluació serà el següent: a)-Examen (50%): 20 preguntes tipus test amb 3 opcions de resposta. El sistema de correcció serà PD= A - (E/k-1)/ (número de preguntas/10), on A són els encerts, E els errors i k el nombre d'opcions de les preguntes. És necessari un 5 per a superar l'examen.b) Portafolio (30%): activitats realitzades en classe i treballs de camp. El portafolio avalua els continguts pràctics. Per a poder corregir el portafolio és necessari haver assistit al 80% de les classes. c) Docència online (20%): activitats exercides en la plataforma virtual dirigides pel professor.En les convocatòries extraordinàries de setembre i desembre es durà a terme un examen teòric (50%) i un examen sobre un cas pràctic (50%).