METODOLOGIA DE LA RECERCA QUALITATIVA EN CIÈNCIA DE LA SALUT AssignaturaCodi: 3680Titulació: Màster Universitari en Investigació en Medicina ClínicaFacultat de MedicinaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Investigació en Medicina ClínicaSemestre: 2Tipus: OptativaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 4,5Pràctica: 0Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 29Autònomes: 38.5Matèria: Metodologia de la recerca qualitativa en ciència de la salutMòdul: OptatiuDepartament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióMetodologia Qualitativa. Dissenys i fases de la recerca qualitativa. Anàlisi de dades qualitatives, de les consideracions generals als procediments. Qualitat de la recerca qualitativa. Grups focals com a tècnica de recerca: disseny i aplicabilitat. La recerca-acció i la seua aplicabilitat en ciències de la salut. Gènere i Salut. Manera de preparar un protocol de recerca en Recerca qualitativa. Eines informàtiques i altres recursos d'interès per a la recerca qualitativa.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaCARRATALA MUNUERA, MARIA CONCEPCION■■BELINCHON ROMERO, ISABEL■PALAZON BRU, ANTONIO■OROZCO BELTRÁN, DOMINGO LUIS■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsQue els/as estudiants demostren una competència sistemàtica en el camp de la medicina, i el domini de les habilitats i mètodes d'investigació relacionats amb el dit camp.Que els/as estudiants realitzen una contribució a través d'una investigació original que vaig ampliar les fronteres del coneixement desenrotllant una corpus substancial, del que part meresca la publicació referenciada a nivell nacional o internacional.Que els/as estudiants siguen capaços de realitzar una anàlisi crítica, avaluació i síntesi d'idees noves i complexes.Que els/as estudiants sàpien comunicar-se amb els seus col·legues, amb la comunitat acadèmica en el seu conjunt i amb la societat en general a prop de les seues àrees de coneixement.Competències EspecífiquesAccedir a la literatura científica, bases de dades, fonts documentals i informació d'alt nivell existent en Medicina Clínica i àrees relacionades.Manejar amb soltesa i a nivell expert les ferramentes d'informació de busca en Ciències de la Salut més importants hui en dia disponibles, des de les bases de dades comercials als diferents tipus de ferramentes de busca disponibles en Internet.Aconseguir els coneixements i aptituds necessàries per a dur a terme l'elaboració i presentació de sol·licituds de finançament de projectes d'I+D, així com la difusió dels resultats dels mateixos.Capacitat de comunicar de forma efectiva els resultats d'investigació.Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantindre una comunicació efectiva (incloent lús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.Objectius (resultats d'aprenentatge)Capacitar als alumnes en el coneixement i aplicació de la metodologia de la recerca qualitativa. I a la seua lectura critica.Adquirir coneixements i capacitats bàsiques per a realitzar l'anàlisi de les dades en recerca qualitativa.Capacitar als estudiants per a conèixer la qualitat de la recerca qualitativa.Adquirir coneixements i capacitats bàsiques del grup focal com a recerca qualitativaCapacitar a l'estudiant en el concepte Recerca accióIncorporar una perspectiva de gènere en la recerca qualitativaAdquirir coneixements sobre les tècniques de consens en recerca qualitativa.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesMarque teòric de la Metodologia Quantitativa. Dissenys i fases de la recerca quantitativaMarque teòric de la Metodologia Qualitativa. Dissenys i fases de la recerca qualitativa-Anàlisi de dades qualitatives, de les consideracions generals als procedimentsQUALITAT DE LA RECERCA QUALITATIVA.TÈCNIQUES DE RECERCA SOCIAL L'OBSERVACIÓ PARTICIPANT I L'ENTREVISTAGènere i SalutLa recerca-acció i la seua aplicabilitat en ciències de la salutGrups focals com a tècnica de recerca: disseny i aplicabilitatMetodologia Qualitativa: TÈCNIQUES DE CONSENSANNEX I. Exemple d'un protocol de recerca en Recerca qualitativa. Prof. Concha Carratalá.ANNEX II. Programes per a anàlisis de dades en la Metodologia Qualitativa i altres recursos d'interès.ANNEX III. Resum sobre la Metodologia de la recerca Qualitativa i una plantilla de lectura crítica sobre aquesta Metodologia, segons CASPe.Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaMiguel S. Valles. "Tecnicas cualitativas de investigacion social. Reflexion metodologica y practica profesional". Sintesis S.A ; Madrid ,2003.Bibliografia ComplementàriaEnllaçosREDICS (Xarxa de Recerca Qualitativa en Salut) constitueix un projecte de suport a la recerca qualitativa en l'àmbit de la salut.És important conèixer que en funcio de la pregunta d'investigació que ens plantegem, podem utilitzar una metodològica quantitativa o bé una metodologia qualitativa en aquest enllaç podem veure el paper que té cadascuna d'elles a l'hora de plantejar-se un estudi, l'autor d'aquest treball és un gran investigador és metge de família i participa en el nostre Màster d'Investigació en Atenció Primària.El laboratori d'investigació qualitativa de la Fundació Index. Es tracta d'estimular la participació de professionals que compartisquen un mateix interès per la recerca qualitativa (infermeres, metges, antropòlegs, sociòlegs, psicòlegs, pedagogs, treballadors socials, etc), sense una necessària adscripció institucional, però amb vocació de col·laboració amb les institucions científiques i docents que estiguen interessades a participar en el projecte.ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.Contracte d'aprenentatge: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant un acord entre el professor i l'estudiant en què es compromet què se'n va a aprendre, com se'n va a fer el seguiment d'aquest aprenentatge, el període de temps que s'estableix i els criteris d'avaluació.AvaluacióL'alumne ha de llegir-se les 9 unitats i a continuació participar en el Fòrum de l'assignatura.Fórum + Tarea. A partir de la data del 9 al 11 d'abril hi haurà qüestions o temes per a debatre sobre els quals l'alumne haurà de donar la seua opinió argumentada. La participació s'avaluarà en quantitat (segons el nombre de qüestions en les quals participe) i en qualitat segons el contingut de les seues anotacions). No existeix un horari determinat per a la participació sinó que el fòrum roman obert 24 hores, des del dia d'inici fins al de finalització. Examen tipus test. Es realitzarà un examen tipus test amb un qüestionari de 25 preguntes que haurà de respondre el dia 25/26 d'abril al llarg del dia. Des de les 12:00 hores AM fins a les 11:59h AM.L'avaluació es compon de dos aspectes fonamentals, per la qual cosa és imprescindible tenir les dues parts aprovades per a superar l'assignatura: a) La participació en el Fórum + Tarea de l'assignatura valdrà el 30%. S'avaluara la participació en el fòrum (si/no) i la qualitat de les aportacions valorades pel tutor (pobre/acceptable/bona/excel·lent)b) La prova d'avaluació tipus test valdrà el 70%. Els criteris mínims per a aprovar l'assignatura són haver participat en el fòrum almenys 3 vegades i haver realitzat l'examen. I haver obtingut una qualificació mínima de 6 punts en l'examen.