MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA AssignaturaCodi: 1734Titulació: Grau en FisioteràpiaFacultat de MedicinaCurs: Curs 3 de Grau en FisioteràpiaSemestre: 2Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3Pràctica: 1,5Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 12Autònomes: 55.5Matèria: LEGISLACIÓ, SALUT PÚBLICA I ADMINISTRACIÓ SANITÀRIAMòdul: Formació EspecíficaWeb docent Departament: Salut Pública, Història de la Ciència i GinecologiaÀrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA Contingut relacionat Carregant... DescripcióMedicina preventiva i salut pública. Introducció a la fisioteràpia comunitària.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaIVORRA VILAPLANA, LORENA MARIA■■■REQUENA PUCHE, JUANA■■GARCÍA BARBERO, MILAGROS■■Interés professionalAquesta assignatura permetrà que l'alumnat dispose d'un enfocament multidisplinar en la consideració de la salut de les persones, disposant de ferramentes per a desenrotllar en la seua pràctica professional, en especial en relació a la promoció i educació per a la salut, però també aspectes bàsics d'investigació i legislacióCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsComprendre l'estructura i funcionament del cos humà, en les diferents fases del desenvolupament.Conéixer els factors, econòmics, culturals i socials que afecten les professions de ciències de la salut, així com les implicacions econòmiques, ètiques i socials, de les decisions professionals.Conéixer legislació existent per a l'exercici de la professió.Reconéixer les diferències entre el funcionament normal del cos humà i les seues alteracions i determinar l'impacte dels determinants de la salut de la població, demogràfics, ambientals, socials i culturals i els seus efectes.Formular hipòtesis, valorar la informació i promoure solucions viables als casos i situacions professionals.Aplicar el codi ètic i deontològic de la professió, considerant els drets dels usuaris i la legislació vigent.Capacitat per a analitzar, avaluar i valorar les situacions individuals i col·lectives, identificar problemes, interpretar dades i formular solucions als problemes individuals o col·lectius.Valorar críticament la informació i aplicar el mètode científic per a la millora de la pràctica professional.Establir una bona comunicació interpersonal per a dirigir-se amb eficiència i empatia a la comunitat on es treballa i als individus amb els quals es relacione.Ser capaç de treballar en equips multidisciplinaris i multiculturals i liderar equips multidisciplinaris.Capacitat d'actualització, consolidació i integració dels nous coneixements per a la millora de l'exercici professional utilitzant les tècniques d'autoaprenentatge continuat i l'anàlisi crítica.Capacitat per a utilitzar i promoure la innovació i creativitat per a la solució dels problemes professionals.Competències EspecífiquesIntervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.Saber treballar en equips professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de forma unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguen l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials en què es pare esment en fisioteràpia i la seua relació amb altres serveis sanitaris.Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com a escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals.Competències professionalsIdentificar els canvis produïts com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia.Conéixer i aplicar les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics.Tindre la capacitat de valorar, des de la perspectiva de la fisioteràpia, l'estat funcional del pacient/usuari, considerant-ne els aspectes físics, psicològics i socials.Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en fisioteràpia i rehabilitació física, així com l'avaluació científica de la seua utilitat i efectivitat.Identificar el tractament fisoterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut, així com en els processos de creixement i desenvolupament.Identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant-ne l'efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica. Mètodes i tècniques específiques que tinguen en compte les implicacions de de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflexes, així com altres mètodes i tècniques alternatius i/o complementàries la seguretat i eficàcia de les quals estiga demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència.Comprendre els principis ergonòmics i antropomètrics. Analitzar, programar i aplicar el moviment com a mesura terapèutica, promovent la participació del pacient/usuari en el seu procés.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesIntroducció a la Salut Pública.Demografia i Epidemiologia.Epidemiologia i control de les malalties.La promoció de la salut.Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaHernández-Aguado, Ildefonso/Bolumar Montrull, Francisco/Amo Valero, Julia del/Aranaz Andrés, Jesús María/Ballester Díez, Ferrán/García de la Hera, Manuela/Haro Pérez, Ana Ma/Ivorra Vilaplana, Lorena Ma/Jarrín Vera, Inmaculada/Lumbreras Lacarra, Blanca/Martínez Fernández, Carmen/Navarro Gracia, Juan Francisco/Rodríguez Arenas, María de los Ángeles/Valls Jiménez, María Victoria/Vioque López, Jesús/Vitaller Burillo, Juan/ Parker, Lucy Anne/Álvarez-Dardet Díaz, Carlos. "Manual de epidemiología y salud pública para para grados en ciencias de la salud". Madrid, [etc.] Médica Panamericana cop. 2018.Piédrola Gil, Gonzalo 1907-1996/Fernández-Crehuet Navajas, Joaquín dir./Espigares García, Miguel. "Medicina preventiva y salud pública". Barcelona [etc.] Elsevier-Masson cop. 2016.Bibliografia ComplementàriaGarcía Benavides, Fernando. Ruiz Frutos, Carlos / García García, Ana M. / Sánchez Ardila, Carmen col. "Salud laboral conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales". Barcelona [etc.] Masson 2000. Serra Majem, Lluís. Aranceta Bartrina, Javier (1952-) / Mataix Verdú, Francisco José. "Nutrición y salud pública métodos, bases científicas y aplicaciones". Barcelona [etc.] Masson 2006. Martínez-González, Miguel Ángel 1957-/ Bes-Rastrollo, Maira/ Carlos Chillerón, Silvia. "Conceptos de salud pública y estrategias preventivas un manual para ciencias de la salud". Barcelona Elsevier cop. 2018.Enllaçoshttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/PEDro és la base de dades de Fisioteràpia Basada en l'Evidència. PEDro és una base de dades gratuïta amb més de 28.000 assajos aleatoris controlats, revisions sistemàtiques i guies de pràctica clínica de Fisioteràpia.Guia de Seguretat i Salut per a Estudiants de Fisioteràpia. Descàrrega gratisProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióCRITERIS D'AVALUACIÓ: Serà necessari obtindre una qualificació global igual o superior a cinc. No es podrà superar la matèria si en algun dels apartats s'obté una nota inferior a quatre punts. La nota final estarà composta per tres apartats: 1) Qualificació en la prova final escrita (pes del 80% nota final) . 2) Qualificació en les pràctiques, treballs pràctics i autoavaluacions on line (pes del 20% de la nota final) . 3) El compliment de les tutories i altres tasques compartides serà tinguda en la nota teòrica i pràctica. INSTRUMENTS D'AVALUACIÓ: Proves escrites, treballs pràctics i valoració de tutories.