CONSTITUTIONAL LAW CourseCode: 1900Degree: Bachelor's in Labor Relations and Human ResourcesFaculty of Social and Legal Sciences of ElcheYear: Year 2 of Bachelor's in Labor Relations and Human ResourcesSemester: FallType: RequiredLanguage: SpanishECTS credits: 4.5Lecture: 3Laboratory: 1.5Hours: 112.5Directed: 45Shared: 11.5Autonomous: 56Subject matter: Legal Elements for Occupational RelationsModule: Legal-Regulatory PerspectiveDepartment: Legal ScienceArea: CONSTITUTIONAL LAWCourse instructors are responsible for the course content descriptions in English.DescriptionThe Spanish Constitution and legal system. Constitutional organization of the state. Rights and liberties. Constitutional Court of Spain. The autonomous state.FacultyNameCoordinatorLectureLaboratoryTUR AUSINA, ROSARIO■RECHE TELLO, NURIA■■Professional interestCompetencies and learning outcomesGeneral competenciesProper knowledge about government, businesses, institutions, public organisms and organizations in general, and regulations and procedures necessary for working and performing other activities.Capacity for planning, organizing, directing, and controlling systems and processes within a framework that guarantees respect for values, rights and basic principles of the legal system, business competitiveness, protection and conservation of the environment, and sustainable development.Specific competenciesApply negotiation and mediation techniques within the workplace.Propose solutions to workplace problems with labor unions, employers' organizations, and their affiliates.Critically analyze decisions emanating from those who participate in labor relations.Interrelate the various disciplines shaping labor relations.Objectives (Learning outcomes)01- Comprender el papel de la Constitución en el carácter unitario del ordenamiento jurídico, su fuerza irradiante, y la necesidad de abordar los problemas jurídicos, políticos y sociales desde una visión interdisciplinar02- Entender la importancia del Derecho constitucional en la configuración del ordenamiento como sistema regulador de las relaciones sociales.03- Entender las bases constitucionales del ordenamiento jurídico en su conjunto y de la realidad socio-política, así como su configuración como instrumento de organización de la convivencia social.04Comprender la incidencia constitucional del sistema de derechos y del principio de igualdad en el ámbito de las relaciones laborales05- - Conocer los elementos básicos que integran el contenido de la Constitución de 1978: principios y sistema de derechos, organización del poder político y fuentes, y organización territorial del Estado.ContentsLecture topicsTeaching unitsU1Estado constitucionalU2Fuentes del derechoU3Sistema de derechosU4Poderes del Estado y Estado autonómicoAssociation between objectives and unitsObjective/UnitU1U2U3U40102030405ScheduleWeekTeaching unitsDirected hoursShared hoursAutonomous hoursTotal hours1U130142U130253U230254U230365U231376U331377U331378U332499U3324910U4324911U43251012U43.558.513U4305814U4306915U43069Course contentsBasic bibliographyÁlvarez Conde, Enrique. Tur Ausina, Rosario. "Derecho constitucional". Madrid Tecnos 2015. Alzaga Villamil, Óscar. "Derecho político español según la constitución de 1978. Volumen I". Centro de Estudios Ramon Areces. (CERA).Escuin Palop, Vicente M. "Elementos de derecho público". Madrid Tecnos 2008. García Cuadrado, Antonio M. "Principios de derecho constitucional". EOLAS EDICIONES.GARCÍA-ATANCE, Mª Victoria. "Derechos y libertades en la Constitución española de 1978". UNED.Gómez Rivero, Ricardo / Camacho de los Ríos, Fermín / Conejero Paz, Enrique. "Introducción al Derecho". Elche Universidad Miguel Hernández [2005]. Gómez Sánchez, Yolanda. "Constitucionalismo Multinivel : Derechos Fundamentales". UNED -Sanz Y Torres .Navas Castillo, Antonia / Navas Castillo, Florentina. "Esquemas de Teoría del Estado Constitucional". Dykinson.San Martín Mazzucconi, Carolina/ Sempere Navarro, Antonio V. "Derechos Fundamentales Inespecíficos y Negociación Colectiva". Aranzadi.Viver Pi-Sunyer, Carlos. "Constitución ordenamiento constitucional". Barcelona Vicens-Vives 1994. Complementary bibliographyLinksSoftwareMethodology and gradingMethodologyCase studies: Learning through the analysis of actual or simulated cases in order to interpret and resolve them by employing various alternative solution procedures.Cooperative learning: Develop active learning through cooperative working strategies among students and promote shared responsibility to reach group goals.Lecture: Pass on knowledge and activate cognitive processes in students, encouraging their participation.Problem-based learning: Develop active learning strategies through problem solving that promote thinking, experimentation, and decision making in the student.GradingLa evaluación de la asignatura tiene lugar a través de un examen final en junio -septiembre o diciembre- (con parte teórica y parte práctica) + prácticas realizadas durante el curso.SISTEMA DE EVALUACIÓN- 90%: UN EXAMEN FINAL PRESENCIAL -(junio, septiembre o diciembre-), que contiene una parte teórica y una parte práctica:PARTE TEÓRICA: 3 preguntas de teoría (extensión media). 80% de la nota.Criterios de calidad: dominio y grado de comprensión de la materia; precisión en las respuestas; orden, estructuración coherente de ideas y claridad expositiva; espíritu crítico en la presentación de contenidos. PARTE PRÁCTICA: breve comentario de texto. 10% de la notaCriterios de calidad: identificación de idea principal e ideas secundarias; dominio y precisión de las cuestiones objeto de análisis en el texto; coherencia entre los elementos e ideas expuestas; capacidad de relación; capacidad crítica.- 10%: EVALUACIÓN CONTINÚA: PRÁCTICAS realizadas durante el curso (según la planificación realizada por el profesorado y debidamente anunciada). Las prácticas se guardarán para la convocatoria siguiente de diciembreCriterios de calidad: presentación del trabajo; inclusión de todos los puntos acordados; dominio y precisión en su formulación; coherencias entre los elementos; capacidad de análisis y síntesis; opinión crítica del tema; incorporación de bibliografía.