ROTATORI CLÍNIC CIRUGIA II AssignaturaCodi: 1985Titulació: Grau en MedicinaFacultat de MedicinaCurs: Curs 6 de Grau en MedicinaSemestre: 2Tipus: Pràctiques externesIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 0Pràctica: 6Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 12Autònomes: 78Matèria: Pràctiques TuteladesMòdul: Pràctiques Tutelades i Treball de Fi de GrauDepartament: Patologia i CirurgiaÀrea: CIRURGIA Contingut relacionat Carregant... DescripcióPràctiques preprofessionals en forma de rotatori clínic en les àrees quirúrgiques dels hospitals universitaris i associats. Desenrotllament de la professió en els servicis quirúrgics. Participació activa supervisada en l'activitat assistencial, la visita mèdica, observació, indicació de proves diagnòstiques, discussió de casos clínics, diagnòstic diferencial, indicació terapèutica i tècniques quirúrgiques. Seguiment del pacient en consultes externes. Relació mèdic - pacient.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaARROYO SEBASTIAN, ANTONIO■CARRION TOMAS, ANA MARIA■MIÑANO PEREZ, ALBERTO■RODRIGUEZ CZAPLICKI, ELIAS JOSE■CEREZAL GARRIDO, LUIS JORGE■DE LIZAUR DE UTRILLA, ALEJANDRO■GONZALVEZ PIÑERA, JERONIMO■ROMERO SIMO, MANUEL■DIEZ MIRALLES, MANUEL■LACUEVA GOMEZ, FRANCISCO JAVIER■MORENO LOPEZ, PEDRO■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsComprendre i reconéixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.Comprendre i reconéixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.Comprendre i reconéixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, i basar-se en l'evidència científica disponible.Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.Realitzar un examen físic i una valoració mental.Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.Reconéixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen el malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de forma comprensible a tercers.Competències EspecífiquesConéixer i manejar els principis de la medicina basada en la (millor) evidència.Conéixer la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.Reconéixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies nefrourinàries.Reconéixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l'aparell locomotor.Reconéixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema endocrí.Reconéixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric.Saber fer una anamnesi completa, centrada en el pacient i orientada a les diverses patologies, interpretant-ne el significat.Saber valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics.Saber interpretar els resultats de les proves diagnòstiques del laboratori.Saber interpretar mitjançant lectura sistemàtica una imatge radiològica.Valorar l'estat nutricional i elaborar una dieta adequada a les diferents circumstàncies.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Consolidar i ampliar els coneixements bàsics sobre la clínica, precisió diagnòstica i efectivitat dels tractaments de les principals patologies mèdiques i quirúrgiques, així com sobre el pronòstic i prevenció d'aquestes patologies, per al seu exercici com a mèdic general competent02Desenvolupar i millorar el raonament clínic per analitzar correctament els casos clínics d'aquestes patologies i plantejar els diagnòstics més probables amb la utilització adequada i eficient de les diferents tècniques diagnòstic-terapèutiques.03Aprendre les habilitats i actituds específiques participant en les activitats i tasques que els facultatius de les diferents especialitats quirúrgiques desenvolupen a les diferents àrees d'hospitalització, de consultes externes i de quiròfan.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1GeneralesU2Consultes ExternesU3QuiròfansU4HospitalitzaciòU5EspecífiquesAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4U5010203Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaBrunicardi, Andersen, Billiar, Dunn, Hunter, Matthews, Pollock. "Schwartz's Principles of Surgery 10th Edition". Mc Graw Hill 2015.Townsend, Beauchamp, Evers, Mattox. "Sabiston Textbook of Surgery 20th Edition. The Biological Basis of Modern Surgical Practice". Elsevier 2016.Bibliografia ComplementàriaCameron, Cameron. "Current Surgical Therapy 11th Edition". Saunders Elsevier 2014.Lacueva, Calpena, Arroyo. "Casos Clínicos de Patología Quirúrgica del Aparato Digestivo". Universidad Miguel Hernández de Elche 2015.Imhof, Michael. Blondel, Constantijn. "Malpractice in surgery [electronic resource] : safety culture and quality management in the hospital /". Berlin : De Gruyter, 2013. Ellis, Harold, 1926-. Calne, Roy Yorke. / Watson, Christopher J. E. (Christopher John Edward). "Lecture notes [electronic resource] . General surgery /". Chichester, West Sussex, U.K. : Blackwell Pub., 2011. Brooks, Adam, 1969-. "Emergency surgery [electronic resource] /". Chichester, West Sussex, UK ; Hoboken, NJ : Wiley-Blackwell, 2010. EnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióAvaluacióL'avaluació de l'assignatura té les següents 3 parts:A.- Informe del tutor hospitalari (10% de la nota global de l'assignatura, fins a 1 punt). Es valorarà la puntualitat, l'interés, el tracte amb els malalts, familiars i personal; la diligència amb el treball diari.B.- El portfolio. Valoració pel tutor general responsable del Servei. (40% de la nota global de l'assignatura, fins a 4 punts)Es valorarà la correcta elaboració de les 15 fitxes d'activitats diàries - àrea d'hospitalització; àrea de consultes externes; àrea de quiròfans (obligatori); el nombre de competències adquirides acreditades pel tutor (un mínim obligatori de 20 per rotatori); la qualitat dels informes d'epicrisi; la qualitat de les històries clíniques redactades; el resum de l'activitat realitzada; l'informe d'autoavaluació formativa i l'entrega de la fitxa de supervisió d'assistència complerta.C.-Examen (50% de la nota global de l'asignatura, fins a 5 punts).En finalitzar el període dels rotatoris clínics es convocarà un únic examen global final de tots els rotatoris. El examen serà de tipus test amb un mínim de 250 preguntes en total, 30 corresponen a cada període rotatori