ECOLOGIA I IMPACTE AMBIENTAL AssignaturaCodi: 2312Titulació: Grau en Enginyeria Agroalimentària i AgroambientalEscola Politècnica Superior d'OriolaCurs: Curs 2 de Grau en Enginyeria Agroalimentària i AgroambientalSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3Pràctica: 1,5Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 23Autònomes: 44.5Matèria: Enginyeria del Medi Ambient i del PaisatgeMòdul: Competències Transversals i ProfessionalsDepartament: EnginyeriaÀrea: ENGINYERIA AGROFORESTAL Contingut relacionat Carregant... DescripcióEstructura dels ecosistemes i dels nivells d'organització que els componen (individus, poblacions, comunitats) , el seu funcionament, components i interaccions. Influències mútues entre els factors ambientals i l'estructura i funció dels ecosistemes. Les tècniques de mesura i valoració d'impactes ambientals. Analitzar les conseqüències de la contaminació del mig en els diferents nivells d'organització biològica. Mètodes d'avaluació d'impacte ambiental.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaBERNAL ALARCON, FRANCISCO■■■SANCHEZ ZAPATA, JOSE ANTONIO■■BOTELLA ROBLES, FRANCISCO■■Interés professionalProjectar les infraestructures i gestionar les activitats agràries i altres amb la component ambiental com una més entre les components o bases de l'enginyeria.Realitzar o participar en les consultes prèvies i en la redacció dels documents ambientals necessaris per a la tramitació d'obres i activitats.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsConeixement de matèries tècniques, científiques i tecnològiques que capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que dote d'una gran versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.Capacitat per a elaborar projectes en el seu camp.Capacitat per a la millora contínua, l'experimentació i la innovació.Capacitat creativa i desenvolupament de la imaginació en l'àmbit de l'enginyeria i l'arquitectura.Capacitat per a l'avaluació, optimització i confrontació de criteris per a la presa de decisions.Capacitat per a la redacció, representació, anàlisi i interpretació de documentació tècnica i de dades rellevants en l'àmbit de l'enginyeria i l'arquitectura.Capacitat per a l'elaboració d'informes i peritatges basats en l'anàlisi crítica de la realitat en el camp de l'enginyeria.Capacitat de comunicació i la transició de coneixements en ambients d'experts i no experts.Capacitat d'actualització dels coneixements autònomament i disposició permanent per a fer-ho.Capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes que tinguen per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació de béns mobles o immobles que, per la seua naturalesa i característiques, queden compresos en la tècnica pròpia de la producció agrícola i ramadera (instal·lacions o edificacions, explotacions, infraestructures i vies rurals), la indústria agroalimentària (indústries extractives, fermentativas, làctiques, conserveres, hortofrutícoles, càrnies, pesqueres, de salaons i, en general, qualsevol altra dedicada a l'elaboració i/o transformació, conservació, manipulació i distribució de productes alimentaris) i la jardineria i el paisatgisme (espais verds urbans i/o rurals parcs, jardins, vivers, arbrat urbà, etc., instal·lacions esportives públiques o privades i entorns sotmesos a recuperació paisatgística).Coneixement adequat dels problemes físics, les tecnologies, maquinària i sistemes de subministrament hídric i energètic, els límits imposats per factors pressupostaris i normativa constructiva, i les relacions entre les instal·lacions o edificacions i explotacions agràries, les indústries agroalimentàries i els espais relacionats amb la jardineria i el paisatgisme amb el seu entorn social i ambiental, així com la necessitat de relacionar aquests espais i entorns amb les necessitats humanes i de preservació del medi ambient.Capacitat per a la redacció i signatura de mesuraments, segregacions, parcel·lacions, valoracions i taxacions dins del medi rural, la tècnica pròpia de la indústria agroalimentària i els espais relacionats amb la jardineria i el paisatgisme, tinguen o no caràcter d'informes pericials per a òrgans judicials o administratius, i amb independència de l'ús al qual és destinat el ben moble o immoble que n'és objecte.Capacitat per a la redacció i signatura d'estudis de desenvolupament rural, d'impacte ambiental i de gestió de residus de les indústries agroalimentàries explotacions agrícoles i ramaderes, i espais relacionats amb la jardineria i el paisatgisme.Coneixement en matèries bàsiques, científiques i tecnològiques que permeten un aprenentatge continu, així com una capacitat d'adaptació a noves situacions o entorns canviants.Capacitat de resolució de problemes amb creativitat, iniciativa, metodologia i raonament crític.Capacitat de lideratge, comunicació i transmissió de coneixements, habilitats i destreses en els àmbits socials d'actuació.Capacitat per a la cerca i utilització de la normativa i reglamentació relativa al seu àmbit d'actuació.Capacitat per a desenvolupar les activitats, tot assumint un compromís social, ètic i ambiental en sintonia amb la realitat de l'entorn humà i natural.Capacitat per al treball en equips multidisciplinaris i multiculturals.Competències EspecífiquesCapacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis de l'ecologia. Estudi d'impacte ambiental: avaluació i correcció.Capacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis de la gestió i l¿aprofitament de subproductes agroindustrials.Capacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis de la presa de decisions mitjançant l'ús dels recursos disponibles per al treball en grups multidisciplinaris..Capacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis de la transferència de tecnologia, entendre, interpretar, comunicar i adoptar els avanços en el camp agrari.Capacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis de: enginyeria del medi ambient i del paisatge.Capacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis d'hidrologia; erosió; material vegetal: producció, ús i manteniment; ecosistemes i biodiversitat; medi físic i canvi climàtic; anàlisi, gestió i plans d'ordenació territorial; principis de paisatgisme; eines específiques de disseny i expressió gràfica; desenvolupament pràctic d'estudis d'impacte ambiental; projectes de restauració ambiental i paisatgística; projectes i plans de manteniment de zones verdes; projectes de desenvolupament; instruments per a l'ordenació del territori i del paisatge; gestió i planificació de projectes i obres.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Conèixer els fenòmens de contaminació les seves fonts i relació amb els factors naturals02Coneixement de la normativa actual en matèria d'Avaluació d'Impacte Ambiental, entendre la seva estructura nacional i en l'àmbit de les CCAA i aptitud per la cerca consulta i interpretació.03Coneixement del procediment d'avaluació d'impacte ambiental a Espanya.04Capacitat per a identificació d'impactes derivats de la implantació de projectes i la seva anàlisi.05Capacitació per a la realització d'un estudi d'impacte ambiental i qualsevol altre informe preliminar contingut en el procediment d'Avaluació d'impacte ambiental en qualsevol de les seves modalitats.06Adquirir capacitat d'anàlisi de conjunt de la qüestió ambiental i capacitat d'interpretació d'aquests enfront dels procediments administratius vigents.07Interpretar els hàbitats i poder entendre la influència dels factors ambientals sobre estos.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1Fonaments d'ecologiaU2Impacte ambiental. Conceptes previs i marc legalU3Avaluació d'impacte ambiental i correccióAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U301020304050607CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U130142U130253U130254U231265U231266U2312,56,57U232388U332389U3323810U3324911U33341012U33341013U3324914U3324915U33249Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaGómez Orea, Domingo. "Evaluación de impacto ambiental". Madrid Agricola Española D.L. 1994. Gómez Orea, Domingo. "Evaluación de impacto ambiental un instrumento preventivo para la gestión ambiental". Madrid Mundi-Prensa Editorial Agrícola Española D.L. 1999. Conesa Fernández-Vítora, Vicente. Ros Garro, Vicente / Conesa Ripoll, Luis A. / Conesa Ripoll, Vicente. "Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental". Madrid Mundi-Prensa 1997. Arce Ruíz, Rosa M. "La evaluación de impacto ambiental en la encrucijada los retos del futuro". Las Rozas (Madrid) La Ley 2002. Garmendia Salvador, Alfonso. "Evaluación de impacto ambiental". Madrid [etc.] Pearson Prentice Hall cop. 2005. Sutton, David. Harmon, N. Paul. "Fundamentos de ecología". México Limusa cop. 1994. Begon, Michael. Harper, John L. / Townsend, Colin R. "Ecología Individuos, poblaciones y comunidades". Barcelona Omega 1988. Wagner, Christiane. "Entender la ecología". Barcelona Blume 1993. Bibliografia ComplementàriaMcNaughton, S.J. Wolf, Larry L. "Ecología general". Barcelona Omega D.L. 1984. Quintana López, Tomás / García de Enterría, Eduardo. "Comentario a la legislación de evaluación de impacto ambiental". Madrid Civitas 2002. Peinado Lorca, Manuel / Sobrini Sagaseta de Ilurdoz, Iñigo M. "Avances en evaluación de impacto ambiental y ecoauditoría". Madrid Trotta 1997. Hernández Fernández, Santiago. "La legislación de evaluación de impacto ambiental en España proyecto de investigación sobre la suficiencia de la legislación y la eficacia de su utilización". Madrid Fungesma, Mundi-Prensa 2000. Enllaçoshttp://ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióL'assignatura s'avaluarà mitjançant un únic examen presencial, consistent en la resolució de preguntes d'enumeració, identificació, definicions conceptuals o aplicacions pràctiques sobre el temari desenvolupat a classe i les pràctiques 70%.Valoració del treball desenvolupat i exposat a classe per l'alumne que pot ser individual o en grups 30%Característiques de la prova d'avaluacióL'examen final serà del tipus preguntes curtes en numere aproximat de 10. Totes les preguntes puntuen igual.L'examen tindrà una duració aproximada de 2 hores.