INTERVENCIÓ PSICOSOCIAL EN DROGODEPENDÈNCIES AssignaturaCodi: 2084Titulació: Grau en Teràpia OcupacionalFacultat de MedicinaCurs: Curs 4 de Grau en Teràpia OcupacionalSemestre: 2Tipus: OptativaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 30Autònomes: 60Matèria: Optativa del CentreMòdul: Competències Transversals i ProfessionalsDepartament: Psicologia de la SalutÀrea: PSICOLOGIA SOCIAL Contingut relacionat Carregant... DescripcióConcepte, signes i símptomes de les drogodependències. Causes i factors precipitantes del consum. Determinants psicosocials de les drogues. Intervenció comunitària. Inserció sociolaboral.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaLLORET IRLES, DANIEL■■■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsReconéixer les diferències entre el funcionament normal del cos humà i les seues alteracions i determinar l'impacte dels determinants de la salut de la població,demogràfics,ambientals,socials i culturals i els seus efectes.Formular hipòtesis, valorar la informació i promoure solucions viables als casos i situacions professionals.Aplicar el codi ètic i deontològic de la professió, tot considerant els drets dels usuaris i la legislació vigent.Capacitat per a analitzar, avaluar i valorar les situacions individuals i col·lectives identificar problemes, interpretar dades i formular solucions als problemes individuals o col·lectius.Establir una bona comunicació interpersonal per a dirigir-se amb eficiència i empatia a la comunitat on es treballa i als individus amb els quals es relacione.Ser capaç de treballar en equips multidisciplinaris i multiculturals i liderar equips multidisciplinaris.Capacitat per a utilitzar i promoure la innovació i creativitat per a la solució dels problemes professionals.Competències EspecífiquesReconéixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, i parar especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.Conéixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica, sanitària, sociosanitària i social, i preservar la confidencialitat de les dades.Comprendre i reconéixer la interrelació entre els conceptes de benestar, salut, ocupació significativa, dignitat i participació.Comprendre i reconéixer la importància dels factors contextuals com a determinants de disfunció ocupacional.Reconéixer els determinants de salut en la població, els recursos i equips multiprofessionales i les accions de prevenció, manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com a comunitari.Realitzar l'avaluació i l'adaptació de l'entorn per a promoure la participació en ocupacions significatives en les diferents facetes de la vida diària, l'autonomia personal i la qualitat de vida.Obtenir i elaborar, amb la informació rellevant, la història de l'acompliment ocupacional al llarg de tot el procés.Realitzar l'avaluació del funcionament ocupacional adequada a les necessitats d'individus i poblacions.Determinar les disfuncions i necessitats ocupacionals, definir la planificació i establir la intervenció de Teràpia Ocupacional, i utilitzar el potencial terapèutic de l'ocupació significativa, a través de l'ús de l'activitat, amb el consentiment i la participació dels individus i poblacions.Realitzar l'avaluació ocupacional, determinar la planificació i establir la intervenció de Teràpia Ocupacional, i utilitzar el potencial terapèutic de l'ocupació significativa, a través de l'ús de l'activitat, amb el consentiment i la participació dels individus i poblacions.Conéixer, seleccionar i aplicar les teories apropiades, els marcs de referència teòrics, els models i mètodes de pràctica de Teràpia Ocupacional per a triar o restablir l'ocupació significativa, segons les necessitats de salut d'individus i poblacions.Col·laborar amb grups i comunitats per a promoure la salut i el benestar dels membres mitjançant la participació en l'ocupació significativa.Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions de Teràpia Ocupacional, basant-se en l'evidència científica disponible.Escoltar de manera activa, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes i les demandes ocupacionals dels individus i poblacions i comprendre el contingut d'aquesta informació.Establir una comunicació interpersonal assertiva amb tots els interlocutors que siguen rellevants durant el procés de Teràpia OcupacionalElaborar i redactar històries i altres registres de Teràpia Ocupacional, de forma comprensible, tant a un públic especialitzat com no especialitzat.Competències professionalsConéixer i comprendre els elements de pedagogia, psicologia y psicopatologia aplicables a l'ésser humà en tots els moments del cicle vital de manera que capaciten per a avaluar, sintetitzar i aplicar tractaments de teràpia ocupacional.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesConceptes bàsics en la intervenció en addiccionsIntervenció psicosocial aplicatPràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaLorenzo Fernández, Pedro. "Drogodependencias farmacología, patología, psicología, legislación". Madrid Médica Panamericana D.L. 1998. Becoña, E. y Cortés, M. "Guía clínica en intervención psicológica en adicciones". Socidrogalcohol.Torsten Kolind, Kim Wolff, Betsy Thom, Geoffrey Hunt, Steven Karch y Jason White. "THE SAGE HANDBOOK OF DRUG & ALCOHOL STUDIES". Sage Publishing.Bibliografia ComplementàriaBecoña E. "Bases científicas de la prevención de las drogodependencias". Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas.Escohotado, Antonio 1941-. "Historia general de las drogas". Madrid Alianza 1998. Pereiro, C. "Manual de adicciones para médicos especialistas en formación". Socidrogalcohol.Kalechstein, Ari / Gorp, W. G. van (Wilfred G.). "Neuropsychology and substance use state-of-the-art and future directions ". New York Taylor & Francis 2007. Miller, William R / Rollnick, Stephen / Tejero Pociello, Antonio trad. "La entrevista motivacional preparar para el cambio de conductas adictivas". Barcelona [etc.] Paidós D.L. 1999. Jesús Saiz Galdós. "Vidas con cocaina". Editorial Grupo 5.Kahneman, Daniel. "Pensar rápido, pensar despacio /". Barcelona Debate 2012. Enllaçoshttp://www.adicciones.esHealth and Addiction Journal /Salud y DrogasPlan Nacional sobre DrogasObservatorio Europeo de Drogas y ToxicomaniasProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.AvaluacióNota final de l'assignatura: La nota final serà suma de la nota ponderada de teoria i pràctica, sempre que s'haja aprovat (5 abans de ponderar) cada una de les parts. La nota final de l'assignatura es calcula de la manera següent: el 70% correspondrà a la nota de l'examen teòric, mentres que la part pràctica serà puntuada fins una proporció del 30% de la nota final de l'assignatura. - Part teòrica: L'avaluació de la part teòrica consistirà en un examen tipus test amb quatre alternatives de resposta. S'aplicarà la següent fórmula de correcció: (encerts - (errores/ 3) / núm. de preguntes) . Cada error resta 0,33. La nota mínima per a aprovar serà 5. Part Pràctica: S'avaluarà en funció de l'activitat exercida en classe i del treball presentat. Serà necessari tindre presentades i aprovades les pràctiques per a superar l'assignatura, tant en convocatòria ordinària com extraordinària. Nota final = (nota teoria x 0,7) + (nota pràctiques x 0,3) ESCALA DE NOTES. L'escala d'avaluació, d'acord amb la normativa de qualificacions de la Universitat Miguel Hernández de 16 de març de 1.998, serà la següent: 0-4,9= Suspens 5-6,9= Aprovat 7-8,9= Notable 9-10 =Sobresaliente 10 =Matrícula d'honor