POST-ORIENTALISM, NEW AGE AND NEW SOCIAL MOVEMENTS CourseCode: 1267Degree: Master's in Research in New Anthropology Trends: Risk Scenarios and Postdevelopment AlternativesFaculty of Social and Legal Sciences of ElcheYear: Year 1 of Master's in Research in New Anthropology Trends: Risk Scenarios and Postdevelopment AlternativesSemester: FallType: RequiredLanguage: SpanishECTS credits: 3Lecture: 1Laboratory: 2Hours: 75Directed: 30Shared: 20Autonomous: 25Subject matter: Post-Development AlternativesModule: TheoryDepartment: Course instructors are responsible for the course content descriptions in English.DescriptionAssimilation and resignification of Eastern philosophies and religions in new Western sociocultural movements. The "New Age," origins and impact on the processes of change in today's globalized world.FacultyNameCoordinatorLectureLaboratoryCUESTA AVILA, RAFAEL■■■JABARDO VELASCO, MARIA MERCEDES■■MARTINEZ GUIRAO, JAVIER ELOY■■Professional interestCompetencies and learning outcomesGeneral competenciesAbility for designing alternatives for social transformation from post- and counter-development approaches.Mastery of theoretical, analytical, and methodological knowledge necessary for detecting the potential and limits of different alternatives in social transformation processes.Critical capacity for social analysis of the causes and consequences of discrimination, respecting diversity between persons and, especially, equality between men and women.Specific competenciesAbility to assess causes and consequences occurring in cultural change, as well as the factors that motivate the emergence of socio-cultural movements.Objectives (Learning outcomes)-Conocer las principales ideas del denominado pensamiento oriental y sus implicaciones en los diversos contextos culturales del mundo actual.-Analizar los procesos de intercambio cultural, asimilación y cambio social que se han dado y se dan a partir de los contactos entre actividades procedentes del Asia Oriental y su incursión en los países occidentales-Valorar las influencias de las culturas procedentes del Asia Oriental, de su filosofía y de sus religiones en los nuevos movimientos socioculturales y contraculturas actuales.-Comprender los mecanismos que se dan en los procesos de cambio y en la búsqueda de altenativas culturales que se caracterizan a los movimientos sociocultuales englobados dentro de la denominada New Age.-Buscar los vínculos existentes entre el pensamiento oriental y el postmodernismo.ContentsLecture topicsTeaching unitsIntroducción. Nuevos movimientos socialesPost-orientalismoMovimientos sociales y procesos emancipadores. Mirando a América LatinaMovimientos sociales y transformación social. Una mirada localCourse contentsBasic bibliographyClarke, J. J. (John James), 1937-. "Oriental enlightenment [electronic resource] : the encounter between Asian and Western thought /". London ; New York : Routledge, 2003. Ramos, Marcos Antonio. "Religiones orientales [recurso electronico] /". [Miami, FL] : [Firmas Press], [2010?]. Alphen, Jan Van / Aris, Anthony / Fraeye, Mark de fot. / Meyer, Fernand pr. "Las medicinas orientales : una guía ilustrada de las tradiciones médicas de Asia y su aplicación en la actualidad". [Barcelona] Integral D.L. 1998. Villamón Herrera, Miguel / Brousse, Michel. "Introducción al judo". Barcelona Editorial Hispano Europea [2005]. Suzuki, Daisetz Teitaro. Fromm, Erich. "Budismo Zen y psicoanálisis". México [etc.] Fondo de Cultura Económica 1975. Maillard, Chantal. "La sabiduría como estética China : confucianismo, taoísmo y budismo". Torrejón de Ardoz (Madrid) Akal D.L.1995. Eliade, Mircea. Culianu, Ioan P. "Diccionario de las religiones". Barcelona [etc.] Paidós 1992. Eliade, Mircea. Valiente Malla, Jesús. "Historia de las creencias y las ideas religiosas". Barcelona Paidós D.L. 1999. Eliade, Mircea 1907-1986. "Imágenes y símbolos". Madrid Taurus 1999. Said, Edward W. Goytisolo, Juan (1931-) pr / Fuentes, María Luisa trad. "Orientalismo". Madrid Debate 2002. Gellner, Ernest. "Posmodernismo, razón y religión". Barcelona [etc.] Paidós 1994. Prat i Carós, Joan. "El Estigma del extraño un ensayo antropológico sobre sectas religiosas". Barcelona Ariel 2001. Martínez Guirao, Javier Eloy. "Una etnografía de las artes marciales procesos de cambio y adaptación cultural en el taewondo". Alicante ECU 2011. Complementary bibliographyLinksMartínez Guirao, J.E. (2010) "La construcción del arte en las artes marciales. Una aproximación antropológica al taekwondo", en Gazeta de Antropología, nº26/2.Revista Nuevas Tendencias en AntropologíaSoftwareMethodology and gradingMethodologyCase studies: Learning through the analysis of actual or simulated cases in order to interpret and resolve them by employing various alternative solution procedures.Lecture: Pass on knowledge and activate cognitive processes in students, encouraging their participation.Problem-based learning: Develop active learning strategies through problem solving that promote thinking, experimentation, and decision making in the student.Project-based learning: Realization of a project to solve a problem, applying acquired learning and promoting abilities related to planning, design, performing activities, and reaching conclusions.GradingEl alumnado puede elegir con dos modalidades de evaluación para esta asignatura:MODALIDAD A: EVALUACIÓN CONTINUA. 60% correspondiente al trabajo individual de cada alumno que se enviará por e-mail al Javier Eloy Martínez (j.martinez@umh.es). 40% correspondiente por un lado al seminario-exposición de lectura en clase comentario y su comentario crítico por escrito (que deberá entregarse por e-mail al profesor de la asignatura j.martinez@umh.es), y por otra parte, a la asistencia y participación activa en las clases y seminarios.MODALIDAD B: EXAMEN FINAL (JUNIO/SEPTIEMBRE)Será materia de examen la trabajada en las clases teóricas y prácticas de la asignatura.El examen será de desarrollo. En el examen se valorará la capacidad del/la estudiante partiendo de los siguientes apartados:Adecuar la respuesta a la pregunta y argumentar con claridad, (20%) Emplear correctamente los conceptos de la asignatura, (15%) Incluir y manejar con propiedad los conceptos de la disciplina, (20%) Utilizar ejemplos extraídos de las lecturas obligatorias, (15%) Emplear convenientemente autores y escuelas, (10%) Mostrar coherencia y consistencia teórica en la exposición (20%)