Description
New methods of textual analysis applied to social analysis. Ethnoliterature, ethnomethodology, and analysis of creating digital content.
Se trata de caminos nuevos para un nuevo tipo de profesionalización, donde la aplicación de la cibernética no sólo como utilidad y pragmática de esta herramienta sino sobre todo como nuevos métodos de acceso y elaboración y desarrollo del conocimiento, resulta algo imprescindible en todas las profesiones.
General competencies
- Skills for applying the most appropriate research techniques for the practice of inter- and proactive anthropology.
- Critical capacity for social analysis of the causes and consequences of discrimination, respecting diversity between persons and, especially, equality between men and women.
Specific competencies
- Assessment and application of ethnomethodology and digital contents in social and cultural analysis.
Objectives (Learning outcomes)
- El objetivo principal es aplicar el análisis de las expresiones textuales y su aplicación al análisis social
- Comprender cómo los mecanismos que los grupos utilizan para generar categorías intrpretativas de la realidad como instrumentos de búsqueda y cambio.
Contents
Teaching units
Basic bibliography
- POYATOS, F. "Literaty Anthropology, .". Amsterdam/Philadelphia, John Benjamin Comp (1988).
- SOBRERO, M.ALBERTO. "Il cristallo e la fiamma: antropologia fra scienza e letteratura,". Roma ed. Carocci 2009.
- FERNÁNDEZ ARDANAZ S. ""Como nace y se desarrolla una leyenda en ámbito de inmigración",". Revista murciana de Antropología, (Publ. Univ. de Murcia) vol.11 (2004) , pp. 289-299.
- FERNANDEZ ARDANAZ S. ""Informar desde Bagdad: los blogs"; "La nueva información como interpretación", "Informar y enseñar a ver"". Diario "El Correo" (Bilbao): 12/12/2004; 25/01/2005; 15/06/2005.
- FERNANDEZ ARDANAZ S. "La percepción en los Mass Media",". Diccionario de Pensamiento Contemporáneo, Madrid 1995.
- VIANELLO, M. "El hipertexto entre la utopía y la aplicación: identidad, problemática y tendencias de la Web,". Gijón, ed. Trea 2004.
- ROUET,J.F., LEVONEN,J.J., DILLON, A y SPIRO R.J. (eds.). "Hypertext and cognition,". Mahwah NJ, Lawrence Erlbaum 1996.
- AARSETH, E. "Cybertext: perspectiveson Ergodic Literature, .". Baltimore London: The Johns Hopkins Univ. Press 1997.
- BEERLI, A., FALK,S. Y DIEMERS, D. "Knowledge management and networked envirommenst,". New York, Amacom Books 2003.
- CASTELLS,M. "La Galaxia Internet.". Barcelona edt. Areté 2001.
- COBO,C. Y PARDO, H. "Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva y medios "fast food",". Barcelona/México DF, Ed. Univ. Vic/Falcso 2007.
Complementary bibliography
Links
Software
Methodology and grading
Methodology
- Cooperative learning: Develop active learning through cooperative working strategies among students and promote shared responsibility to reach group goals.
- Learning agreement: Develop active learning through an agreement between the teacher and the student containing commitments for what will be learned, how monitoring will take place for that learning, the set period of time, and the evaluation criteria.
- Project-based learning: Realization of a project to solve a problem, applying acquired learning and promoting abilities related to planning, design, performing activities, and reaching conclusions.
- Solving exercises and problems: Exercise, test, and apply previous knowledge through routine repetition.
Grading
- Dos modalidades:
1.- Evaluación continuada mediante ejercicios, trabajo en grupo, exposiciones y debates (80%). Y un informe de trabajo de campo de 12 pags. (20%).
2.- Ejercicio escrito de respuesta a preguntas de desarrollo (50%) y análisis de un texto y caso cibernético (50%). Es necesario aprobar las dos partes para sumar la valoración final.