Descripció
La planificació a través de l'estudi del Pla General de Comptabilitat. S'analitzaran i desenvoluparan les cinc parts del PGC: marc conceptual, normes de registre i valoració, comptes anuals, quadre de comptes i definicions i relacions comptables.
En els últims anys ha vingut constatant en la societat espanyola l'existència d'una major exigència d'informació comptable per part de les empreses, tant en quantitat com en qualitat, com a conseqüència de la seva major cultura econòmica i social. Per a qualsevol agent econòmic (ja sigui persona física o jurídica) la informació comptable de qualitat és primordial per adoptar posicions o decisions davant de tercers. Per aquest motiu es fa necessària una normalització comptable que segueixin les empreses de manera comuna i que als ulls de qualsevol agent li permeti prendre decisions gràcies a una informació econòmica i financera estandarditzada i representada en els comptes anuals.
Competències Generals
- Capacitat d'identificació, interpretació, formulació i resolució de problemes i situacions.
- Capacitat per a la utilització de les eines i instruments necessaris per a observar adequadament els sistemes objecte d'estudi.
- Capacitat per a la planificació, organització, direcció i control dels sistemes i processos, en un marc que garantisca el respecte als valors, drets i principis bàsics de l'ordenament jurídic, la competitivitat empresarial, la protecció i conservació del medi ambient, i el desenvolupament sostenible.
- Habilitat per a l'aplicació eficient d'eines conduents a la solució de problemes.
- Capacitat crítica i analítica.
- Capacitat per a l'avaluació, optimització i confrontació de criteris per a la presa de decisions.
- Capacitat de comunicació en llenguatges formals, gràfics i simbòlics i mitjançant l'expressió oral i escrita.
- Capacitat de treball en equips multidisciplinaris i multiculturals.
- Capacitat d'actualització dels coneixements.
- Capacitat de consolidació, ampliació i integració dels coneixements.
- Disposició de metodologies i destreses d'autoaprenentatge eficient per a l'adaptació i actualització de nous coneixements i avanços científics, així com de l'evolució de les necessitats, per a adoptar una aptitud d'innovació i creativitat en l'exercici de la professió.
Competències Específiques
- Comprendre i conéixer com funciona l'empresa com a sistema, les principals àrees funcionals i la incidència de l'ordenament mercantil, laboral i tributari en la seua creació i desenvolupament.
- Adquirir els coneixements bàsics de les principals teories i eines de la ciència econòmica i capacitat per a raonar en termes econòmics.
- Ser capaç de localitzar i gestionar informació de caràcter econòmic.
- Interpretar la informació comptable adequadament i comprendre les relacions entre la comptabilitat i les diverses parcel·les de l'ordenament jurídic.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- 01Coneixement de la Comptabilitat com un sistema destinat a proporcionar informació a una sèrie d'usuaris perquè aquests puguin reduir la incertesa en el seu procés de presa de decisions.
- 02Coneixement de la normativa comptable a Espanya a través de l'estudi dels seus plans comptables.
- 03Aprofundir en el llenguatge comptable pel que fa a l'estudi dels fets econòmics més rellevants i freqüents que es produeixen en qualsevol empresa.
- 04Capacitat de reflectir, a través del llenguatge comptable, tots aquests esdeveniments econòmics en forma de registres comptables perquè amb aquests es puguin elaborar estats informatius que sintetitzen el procés comptable i mostrin la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de l'empresa.
- 05Comprensió de les dues visions complementàries de la comptabilitat: una estàtica, on es tinguin coneixements dels conceptes d'actiu, passiu i fons propis i una altra dinàmica, en què s'analitzaran conceptes com el d'ingrés, despesa i resultat.
- 06Conèixer, elaborar i presentar els comptes anuals, com documents síntesi de la comptabilitat: El Balanç, el Compte de Pèrdues i Guanys, el Estats de canvis en el patrimoni net, la Memòria i l'Estat de Fluxos d'Efectiu, base sobre la qual el professional pot realitzar una anàlisi de la situació econòmica i financera de l'empresa.
- 07Comprensió del cicle comptable complet, que va des del moment mateix de la creació de la companyia fins al tancament de l'exercici econòmic, passant per les operacions pròpies de l'activitat de l'empresa.
Continguts
Unitats didàctiques
Associació objectius i unitats
Objectiu/Unitat | U1 | U2 | U3 | U4 | U5 | U6 | U7 | U8 | U9 |
---|
01 | | | | | | | | | |
---|
02 | | | | | | | | | |
---|
03 | | | | | | | | | |
---|
04 | | | | | | | | | |
---|
05 | | | | | | | | | |
---|
06 | | | | | | | | | |
---|
07 | | | | | | | | | |
---|
Cronograma
Setmana | Unitats didàctiques | Hores dirigides | Hores compartides | Hores autònomes | Hores totals | 1 | U1 | 4 | 2 | 4 | 10 |
2 | U2 | 4 | 2 | 4 | 10 |
3 | U2 | 4 | 2 | 4 | 10 |
4 | U2 | 4 | 2 | 4 | 10 |
5 | U3 | 4 | 2 | 4 | 10 |
6 | U4 | 4 | 2 | 4 | 10 |
7 | U4 | 4 | 2 | 4 | 10 |
8 | U4 | 4 | 2 | 4 | 10 |
9 | U5 | 4 | 2 | 4 | 10 |
10 | U6 | 4 | 2 | 4 | 10 |
11 | U7 | 4 | 2 | 4 | 10 |
12 | U7 | 4 | 2 | 4 | 10 |
13 | U8 | 4 | 2 | 4 | 10 |
14 | U9 | 4 | 2 | 4 | 10 |
15 | U9 | 4 | 2 | 4 | 10 |
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Complementària
- Castillo, David. Aguilá, Santiago / Amat, Oriol pr. "Nuevo Plan General de Contabilidad Una introducción práctica". Barcelona Bresca D.L. 2008.
- Cervera Oliver, Mercedes. González García, Ángel / Romano Aparicio, Javier. "Contabilidad financiera (adaptada al nuevo PGC)". Madrid Centro de Estudios Financieros D.L. 2008.
- Gallego Díez, Enriqueta. Vara y Vara, Mateo. "Manual práctico de contabilidad financiera". Madrid Pirámide D.L. 2008.
- Gutiérrez Viguera, Manuel. Couso Ruano, Álvaro. "Aplicación del nuevo Plan General de Contabilidad". Paracuellos de Jarama (Madrid) : Ra-Ma D.L. 2007.
- Gutiérrez Viguera, Manuel. Couso Ruano, Álvaro. "Supuestos contables resueltos en base al Nuevo Plan General de Contabilidad /". Madrid RA-MA 2008.
- Simón Saiz, Antonio. "Plan general de contabilidad". Madrid McGraw-Hill 2008.
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- Modalitat. Constarà de 2 parts:
1. Examen final. Constarà de 2 parts:
1.1. Supòsit pràctic. L'estudiant haurà de resoldre abril supòsits pràctics relacionats amb la matèria desenvolupada en les diferents unitats didàctiques, efectuant la comptabilització en el Llibre Diari, utilitzant el Pla general de comptabilitat de pimes.
1.2. Test. No és obligatori per a l'estudiant que hagi realitzat l'avaluació contínua. L'estudiant que es presenti i hagués fet l'avaluació contínua implica que renúncia a la qualificació obtinguda i accepta la qualificació del test final.
2. Avaluació contínua. Durant el curs es realitzaran i lliuraran diverses tasques consistents en la resolució de supòsits pràctics. La realització i lliurament de les tasques s'ha de fer per grups de fins a quatre estudiants.
Criteris de correcció. Constarà de 2 parts:
1. Examen final. Constarà de dues parts:
1.1. Supòsits pràctics. La puntuació màxima és de 7 punts. En l'examen de indicarà la puntuació de cada supòsit pràctic. La puntuació dependrà del grau de realització dels supòsits, del nombre d'errors comesos i de la importància dels aquests errors.
1.2. Test. La puntuació màxima és de 3 punts. Constarà de 10 preguntes tipus test amb quatre opcions, on tres respostes errònies restaran una correcta. Únicament una opció serà vàlida.
2. Avaluació contínua. La puntuació màxima és de 3 punts. La puntuació dependrà del grau de realització de les tasques, del nombre d'errors comesos i de la importància dels errors. Si del lliurament de les tasques es desprengués que diversos grups han copiat, implicarà que tots els membres dels grups no podran optar a l'avaluació contínua, perdent els tres punts corresponents a aquesta modalitat d'avaluació.
Per superar l'assignatura i sumar-li la qualificació de l'avaluació contínua o del test final és necessari obtenir una qualificació de 4 punts en el supòsit de l'examen final, valorat de 0 a 10 punts.
Els estudiants que hagin realitzat l'avaluació contínua o el test final se'ls guardarà la nota per a posteriors convocatòries.