TERÀPIES MANUALS I AssignaturaCodi: 1738Titulació: Grau en Fisioteràpia. Plan 2018Facultat de MedicinaCurs: Curs 3 de Grau en Fisioteràpia. Plan 2018Semestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 45Autònomes: 45Web docent Departament: Patologia i CirurgiaÀrea: FISIOTERÀPIA Contingut relacionat Carregant... DescripcióBases metodològiques i d'aplicació de les teràpies manuals i cinèsiques. Fisioteràpia manipulativa i articular, osteopatia i quiropràxia.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaPOVEDA PAGAN, EMILIO JOSE■■■LOPEZ CENCERRADO, JORGE JUAN■CATALAN GARCIA, IRENE■■Interés professionalL'assignatura de teràpia manual s'enquadra en el primer semestre de tercer de grau de Fisioteràpia i té un contingut teòric de 30 hores i pràctic d'altres 30 hores.La teràpia manual que té en compte la globalitat de l'ésser humà és fonamental per a un bon abordatge de les patologies que aborda la fisioteràpia. Qualsevol de les tècniques manuals osteopàtiques estructurals directes o indirectes, les tècniques osteopàtiques funcionals, les tècniques que versen sobre les cadenes musculars com la RPG o GDS i altres tècniques com l'alliberament miofascial o Maitland, Mulligan i McKnezie, són molt útils per als futurs professionals de la fisioteràpia. La societat actual s'infereix alts nivells d'estrès laboral, social i / o familiar que afecta l'ésser humà a nivell psicològic i estructural, condicionant les possibles afectacions múscul - esquelètiques. Per tot això, la teràpia manual més avançada, es converteix en peça clau per a qualsevol fisioterapeuta en ser una eina amb gran transferència a qualsevol de les especialitats de la fisioteràpia i amb un gran camp d'actuació a nivell laboral.Competències i resultats d'aprenentatgeObjectius (resultats d'aprenentatge)01Els estudiants deuen de reocordar els aspectes essencials de la història de la teràpia manual.02Els estudiants han d'identificar e els principis fonamentals de l'osteopatia03Conèixer el concepte de disfunció somàtica i analitzar les possibles causes d'aquest tipus de lesions interpretant les cadenes lesionals (lesió primària i adaptativa).04Interpretar les diferents relacions estructurals, és a dir, relacions viscerosomatiques i somatoviscerals.05Establir un correcte diagnòstic de la disfunció somàtica i saber escollir un tractament fisioteràpic adequat.06Diferenciar diferents tècniques de tractament manual com són els punts gatell miofascials, la tècnica d'alliberament miofascial, tècnica de Maitland, Mulligan i McKenzie.07Comprendre la importància de les tècniques de cadenes musculars com RPG i GDS.08Avaluar casos de pacients reals i seleccionar les tècniques manuals estudiades més adequades per al seu diagnòstic i tractament.09Discrimar sobre les diferents tècniques manuals, coneixent els seus punts forts i febles, a nivell de diagnòstic i de tractament.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU2Història i conceptes bàsicsU3Diagnostic i TractamentU5Altres Terapies: PGM, RPG, GDS, MAITLAND i MCKENZIE.U7Activitats per a consolidar els conceptes teòrics desenvolupats a classe.Associació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU2U3U5U7010203040506070809CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U240262U240263U2,U3802104U2,U3902115U324286U324397U3843158U3,U5943169U3,U5243910U3,U5243911U32441012U3,U72441013U3,U72441014U32441015U325411Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaKaltenborn,Freddy M. "Fisioterapia Manual de Columna". McGraw Hill Interamericana.Kaltenborn,Freddy M. "Fisioterapia Manual de Extremidades". McGraw Hill Interamericana.Tixa, Serge. "Atlas de Anatomía Palpatoria. Tomo 1. Cuello, tronco y extremidad superior.". Elsevier.Tixa, Serge. "Atlas de Anatomía Palpatoria. Tomo 2. Miembro Inferior. Investigación manual de superficie.". Elsevier.Tixa, Serge; Ebenegger, Bernard. "Atlas de Técnicas Articulares Osteopáticas de las Extremidades. Tomo 1: Diagnóstico, causas, cuadro clínico, reducciones.". Elsevier.Philip E. Greenman. "Principios y práctica de la medicina manual". Medica Panamericana.F. RICARD. "COLECCION DE MEDICINA OSTEOPATICA. MIEMBRO INFERIOR, TOMO 1: PIE Y TOBILLO". ESCUELA DE OSTEOPATIA DE MADRID.F. RICARD. "COLECCION DE MEDICINA OSTEOPATICA: MIEMBRO SUPERIOR (T. 1): CINTU RA ESCAPULAR Y HOMBRO". ESCUELA DE OSTEOPATIA DE MADRID.RAFAEL TORRES CUECO. "LA COLUMNA CERVICAL:(T.II) SINDROMES CLINICOS Y SU TRATAMIENTO MA NIPULATIVO". PANAMERICANA.RAFAEL TORRES CUECO. "LA COLUMNA CERVICAL:(T.I) EVALUACION CLINICA Y APROXIMACIONES TERAPEUTICAS :PRINCIPIOS ANATOMICOS Y FUNCIONALES, EXPLORACION CLINICA Y TECNICAS DE TRATAMIENTO (". PANAMERICANA.ANDRZEJ PILAT. "TERAPIAS MIOFASCIALES: INDUCCION MIOFASCIAL (EN PAPEL)". S.A. MCGRAW-HILL / INTERAMERICANA DE ESPAÑA.JOHN E. UPLEDGER. "LIBERACION SOMATOEMOCIONAL". PAIDOTRIBO."Ecografía musculoesquelética atlas ilustrado". Madrid Editorial Médica Panamericana 2015. Bibliografia ComplementàriaRicard, François. "Tratamiento osteopático de las lumbalgias y lumbociáticas por hernias discales". Medica Panamericana.Ricard, François. "Tratamiento osteopático de las lumbalgias y lumbociáticas por hernias discales.". Medica Panamericana.Iñaqui Pastor. "TERAPIA MANUAL EN EL SISTEMA OCULOMOTOR. Técnicas avanzadas para la cefalea y los trastornos del equilibrio". ELSEVIER MASSON.Robin McKenzie; Stephen May. Stephen May. "The lumbar spine : mechanical diagnosis and therapy. Volume one". Waikanae, NZ : Spinal Publications, 2004.Robin McKenzie. Stephen May. "The lumbar spine : mechanical diagnosis and therapy. Volume two". Waikanae, NZ : Spinal Publications, 2004.Robin McKenzie. Stephen May. "The Cervical and Thoracic Spine: Mechanical Diagnosis and Therapy. Volume one". Waikanae, NZ : Spinal Publications, 2006.Robin McKenzie. Stephen May. "The Cervical and Thoracic Spine: Mechanical Diagnosis and Therapy. Volume two". Waikanae, NZ : Spinal Publications, 2006.Robin McKenzie. Stephen May. "Human Extremities: Mechanical Diagnosis and Therapy". Waikanae, NZ : Spinal Publications, 2000.Ronald, Donelson. "Rapidly Reversible Low Back Pain790". Self Care First, Llc (1 de diciembre de 2006).Robin McKenzie. Grant Watson, Robert Lindsay. "Treat Your Own Shoulder". Spinal Publications New Zealand, Limited, 2009.Robin McKenzie. "Trate usted mismo su espalda". Spinal Publications New Zealand, 2008.Robin McKenzie. Ezequiel D. Gherscovici, Pepe Guillart. "Trate usted mismo su cuello ". Spinal Publications New Zealand, 2008.Philippe Souchard. 84. "Reeducación postural global: RPG. El método". Elsevier España, 2012.G. Péninou,. Serge Tixa. "Las tensiones musculares". Elsevier España, 2011.FRANCISCO KOVACS. "EL GRAN LIBRO DE LA ESPALDA". TEMAS DE HOY.FRANCISCO KOVACS. "COMO CUIDAR SU ESPALDA ". PAIDOTRIBO.EnllaçosPortal on es poden consultar les últimes noticies relacionades amb l'osteopatia a nivell europeu amb enllaços a cada un dels països de la Unió Europea.Enllaç a l'escola americana d'osteopatia que va crear Andrew Taylor Still, MD, DO. Va fundar el Col · legi de Medicina Osteopàtica Kirksville el 1892. KCOM va ser la primera institució d'educació osteopàtica en el món i segueix proporcionant lideratge per a l'educació mèdica integral, la investigació i l'assistència sanitària. D'acord amb la missió de la universitat, KCOM està considerat als EUA News & World Report com una de les millors escoles de medicina del país per a la formació de la medicina.Site de la materia on trobaràn material audiovisual.ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióL'avaluació de l'assignatura es realitzarà en tres apartats:1) Mitjançant un examen teòric (test i/o preguntes curtes): 30 - 40% de la nota.2) Examen pràctic: 30 - 50%.3) Avaluació continua durant el desenvolupament de les classes tant teòriques com práctics: Consistirà en activitats com discussió d'articles i casos pràctics: 10 - 30%.Per a l'avaluació de la part pràctica s'ha d'haver assistit com a mínim al 80% de les classes pràctiques programades.La superació de l'examen teòric és imprescindible per presentar-se a l'avaluació del mòdul pràctic.Mode de l'examen pràctic:L'examen pràctic es realitzarà sobre un cas pràctic elegit a l'atzar per l'alumna. L'alumne s'examinarà de tota la matèria vista a classes pràctiques independentment del professor que l'avaluï.La durada aproximada és de 15 minuts des que l'alumne escull la pregunta d'examen i el professor intervindrà el mínim possible durant el mateix, limitant-se a observar i anotar. La nota final no s'ha d'indicar res més finalitzar el mateix, potser l'alumne la conegui en finalitzar tots els exàmens pràctics.Requisits addicionals Hauran d'aprovar l'examen teòric per poder presentar-se a l'examen pràctic.