PODOLOGIA INFANTIL AssignaturaCodi: 2029Titulació: Grau en PodologiaFacultat de MedicinaCurs: Curs 2 de Grau en PodologiaSemestre: 2Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3Pràctica: 1,5Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 11.5Autònomes: 56Matèria: Podologia EspecíficaMòdul: Patologia Podològica i Tractaments Ortopodològics Físics i FarmacològicsDepartament: Ciències del Comportament i la SalutÀrea: INFERMERIA Contingut relacionat Carregant... DescripcióDiagnòstic i tractament de les alteracions en el peu de l'edat infantil.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaLOPEZ ROS, PALOMA■■■Interés professionalL'actuació podológica en la població infantil permet tant la prevenció de fututas patologies com el tractaments de les ja establides. L'abordatge per mitjà de l'atenció primària i secundària, de les patologies o deformitats del membre inferior en la població infantil, són desenrotllades en esta assignatura.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsFormular hipòtesis, valorar la informació i promoure solucions viables als casos i situacions professionals.Aplicar el codi ètic i deontològic de la professió, tot considerant els drets dels usuaris i la legislació vigent.Capacitat per a analitzar, avaluar i valorar les situacions individuals i col·lectives, identificar problemes, interpretar dades i formular solucions als problemes individuals o col·lectius.Valorar críticament la informació i aplicar el mètode científic per a la millora de la pràctica professional.Establir una bona comunicació interprofessional per a dirigir-se amb eficiència i empatia a la comunitat on es treballa i als individus amb els quals es relaciona.Ser capaç de treballar en equips multidisciplinaris i multiculturals i liderar equips multidisciplinaris.Capacitat d'actualització, consolidació i integració dels nous coneixements per a la millora de l'exercici professional utilitzant les tècniques d'autoaprenentatge continuat i l'anàlisi crítica.Competències EspecífiquesConéixer i aplicar els fonaments teòrics i metodològics de la Podologia i Podiatria.Obtenir la capacitat, habilitat i destresa necessàries per a diagnosticar, prescriure, indicar, realitzar i/o elaborar i avaluar qualsevol tipus de tractament podològic, ortopodològic, quiropodològic, cirurgia podològica, físic, farmacològic, preventiu i/o educatiu, basat en la història clínica.Col·laborar amb els professionals sanitaris específicament formats en la matèria, en l'adaptació i ús de pròtesi i ajudes tècniques necessàries, segons les condicions físiques, psicològiques i socials dels pacients.Adquirir habilitats de treball en els entorns educatiu i investigador, assistencial sanitari, així com en equips uniprofessionals i multiprofessionals. Assessorar en l'elaboració i execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la prevenció i assistència podològica.Incorporar els principis ètics i legals de la professió en la pràctica, actuant sempre sobre la base del compliment de les obligacions deontològiques, de la legislació vigent i dels criteris de normopraxi, i integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.Competències professionalsDissenyar, obtindre i aplicar mitjançant diferents tècniques i materials els suports plantars i ortesis digitals, pròtesis, fèrules. Ortesiologia plantar i digital. Estudi del calçat i calçadoteràpia. Prescripció de tractaments ortopèdics de l'extremitat inferior.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Conéixer el desenrotllament fisiològic del membre inferior.02Aplicar les maniobres clíniques necessàries en funció de l'edat i patologia.03Analitzar la importància del calçat infantil palpe el desenrotllament del membre inferior.04Desenrotllar els criteris de selecció d'abordatge terapeútico05Realitzar diagnòstics diferencials entre les principals patologies del membre inferior06Desenrotllar la capacitat d'establir protocols, executar-los i avaluar-los07Confeccionar un pla d'atenció primària en podologia infantil08Conocer e identificar las diferentes patologías a nivel podológico en la edad infantilContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1EMBRIOLOGIA I EVOLUCIÓ FISIOLÒGICA DEL MEMBRE INFERIOR."U2ALTERACIONS AXIALS I ANGULARS DEL MEMBRE INFERIOR I EL SEU TRACTAMENTU3PEU PLAU A PEU CLAUU4CALÇAT INFANTILU5ALTERACIONS DE LA MARXA EN POBLACIÓ INFANTILU6DISMETRÍAS O A ASIMETRIES INFANTILSU7OSTEONECROSIS DEL MEMBRE INFERIORU8ATENCIÓ PRIMÀRIA EN PODOLOGIA INFANTILU9modulo practicoAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4U5U6U7U8U90102030405060708CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U1,U930472U1,U930363U9,U23,547,54U9,U231375U9,U431486U9,U431377U9,U631488U9,U631489U9,U6313710U9,U5314811U9,U5304712U9,U7314813U9,U3314814U9,U3314815U9,U33148Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaThomson, Peter, DPodM / Volpe, Rusell, G. "Introduction to podopediatrics". Edinburgh [etc.] Churchill Livingstone 2001. Jay, Richard M. "Pediatric foot and ankle surgery /". Philadelphia Saunders cop. 1999. Tachdjian, Mihran O. / Herring, John A. "Tachdjian's pediatric orthopaedics". Philadelphia Saunders cop. 2002. Nelson, Waldo E. (Waldo Emerson) 1898- / Kliegman, Robert / Behrman, Richard E. 1931-. "Nelson, textbook of pediatrics". Philadelphia Saunders cop. 2007. Valmassy, Ronald L. "Clinical biomechanics of the lower extremities". St. Louis [etc.] Mosby cop. 1996. Bibliografia ComplementàriaViladot Pericé, Ramón. Cohí Riambau, Oriol / Clavell Paloma, Salvador. "Extremidad inferior anatomía. Biomecánica. Deformidades congénitas y adquiridas. Patología del pie". Barcelona [etc.] Masson 1994. Plas, F. Viel, E. / Blanc, Y. / Plaja Masip, Juan. "La marcha humana : cinesiología dinámica, biomecánica y patomecánica". Barcelona : Masson, 1984. Viladot Pericé, Ramón. Cohí Riambau, Oriol / Clavell Paloma, Salvador. "Ortesis y prótesis del aparato locomotor Vol. 2 Extremidad inferior Parte 1 Anatomía, biomecánica, deformidades congénitas y adquiridas, patología del pie". Barcelona Masson 1997. EnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióCONSIDERACIONS GENERALS: - La qualificació final dels alumnes es basarà en l'avaluació dels continguts teòrics i pràctics de la matèria. Esta avaluació tindrà en compte de tres aspectes fonamentals. -superació de prova final escrita. - Avaluació del treball de pràctiques y/o treballs pràctics de caràcter obligatori.- Realització de tutories i altres tasques compartides per a avaluar el treball de los/las estudiants. CRITERIS D'AVALUACIÓ: Per a aprovar serà necessari obtindre una qualificació global igual o superior a cinc. No es podrà superar si en algun dels apartats s'obté una nota inferior a quatre punts:1) Qualificació en la prova final escrita (un mínim del 60%). 2) Qualificació en les pràctiques i treballs pràctics 3) El compliment de les tutories i altres tasques compartides serà tinguda en la nota teòrica i pràctica. (un màxim del 40%)Sistema i criteri d'avaluació de l'assignatura Prueba de coneixements teòrica: S'efectuarà al final de les activitats de l'assignatura i consistirà en un examen tipus desenrotllament de resposta raonada. La nota mínima necessària per a aprovar este examen és d'un 5. Dossier de pràctiques del laboratori: Comprendrà:- Resum de cada practica de laboratori de laboratori realitzada. - Entrega dels exercicis i activitats realitzades durant les pràctiques - Exercici de reflexió i opinió sobre les pràctiques. Practiques de Laboratori: Es valorarà l'adquisició de competències plantejades, l'aptitud, actitud i l'aprofitament de l'alumne de cada una que es desenrotllen i el grau de consecució dels objectius proposats. L'avaluació es durà a terme de forma individualitzada i continuada durant el desenrotllament de les pràctiques de laboratori. Portafolis d'activitats no presencials. ComprendràCaracterístiques de la prova d'avaluacióLa prova final serà un examen tipus test de 45 preguntes.Criteris de correcciól'examen test costarà de 4 possibles respostes. Cada resposta *erronea repta 0,33.