Descripció
L'assignatura abordarà les següents matèries:
- Prevenció i control de les principals malalties transmissibles (6 ECTS) Aquest mòdul té com a objectiu que els estudiants es familiaritzen amb les característiques epidemiològiques, clínic-diagnòstiques i de control de les principals malalties transmissibles en països d'ingressos mitjans i baixos. S'abordaran infeccions respiratòries, infeccions gastrointestinals, infeccions matern-infantils, VIH/SIDA, Tuberculosi i Malària, així com les Malalties Tropicals Desateses.
- Prevenció i control de les principals malalties no-transmissibles (4 ECTS) Aquest mòdul té com a objectiu que els estudiants comprenguen que les malalties no transmissibles-malaltia cardiovascular, malaltia respiratòria crònica, diabetis, i el càncer - són el repte dominant global de la salut pública per al segle XXI. S'estima que per al 2030 les malalties no transmissibles seran la causa de 52 milions de morts en el món, mes de 5 vegades les projectades per a les malalties no transmissibles. La majoria, (80%) d'aquestes, ocorreran en els països de baixos i mitjos ingressos. En aquest mòdul, a més s'estudiaran les principals síndromes *carenciales per malnutrició crònica (retards de creixement i de desenvolupament greus, malnutrició calòric-proteica), així com les conseqüències en salut de les manques nutricionals cròniques de nutrients específics, com a ferro, vitamina D o vitamina A.
- Lesions, conflictes i respostes a situacions d'emergència (3 ECTS) Aquest mòdul tractarà d'abordar els greus impactes sanitaris dels conflictes i els desastres naturals i/o humans. S'avaluen no solament les mates de lesions, sinó altres conseqüències com són epidèmies, fam, inaccessibilitat als serveis de salut i als medicaments, i es desenvoluparan els conceptes bàsics de la intervenció sanitària en situacions d'emergència.
Professorat
Nom | Responsable | Teoria | Pràctica |
---|
ACOSTA SOTO, LUCRECIA | ■ | ■ | ■ |
BORNAY LLINARES, FERNANDO JORGE | ■ | ■ | ■ |
POL YANGUAS, EMILIO | | ■ | ■ |
TORRUS TENDERO, DIEGO | | ■ | ■ |
MARTINEZ NAVARRO, LAURA | | ■ | ■ |
PARKER , LUCY ANNE | | ■ | ■ |
BERNABE CASTAÑO, MIGUEL | | ■ | ■ |
LIMIÑANA ASENSI, MARÍA CARMEN | | ■ | ■ |
COLOMINA CLIMENT, FRANCISCO | | ■ | ■ |
MARCO SUCH, JUAN | | ■ | ■ |
CHILET ROSELL, ELISA | | ■ | ■ |
MARTIN-ARAGON GELABERT, MAITE | | ■ | ■ |
Aquest mòdul va dirigit a persones interessades a realitzar activitats en la cooperació en salut, tant professionals treballant en l'àmbit de la salut que desitgen iniciar-se en la cooperació, com acabats de graduar, residents i estudiants que volen formar-se i optar a programes de voluntariat.
Competències Generals
- Estar preparats per a participar en organismes públics i privats de caràcter nacional i internacional i dur a terme amb èxit la gestió de polítiques públiques coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.
Competències Específiques
- És capaç d'aplicar la metodologia del marc lògic en la planificació, seguiment i avaluació de projectes de Cooperació al Desenvolupament.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Ser capaç de valorar críticament les dades per a avaluar, comprendre i dirigir-se als problemes de salut en els programes de prevenció i control
- Identificar els determinants socioculturals que afecten el nivell de salut d'un grup poblacional determinat
- Identificar els principals agents infecciosos i la simptomatologia de les malalties que produeixen malaltia i malestar als països en desenvolupament
- Conéixer els programes de cooperació en salut matern-infantil, sexual i reproductiva en països en desenvolupament.
- Dissenyar polítiques de salut i respostes socials efectives que milloren i protegisquen la salut
- Identificar les principals infeccions de transmissió sexual que afecten països en desenvolupament
- Reflexionar sobre les determinants econòmics i comercials de les tendències observades.
- Conéixer les generalitats dels desastres en el context humanitari i diferenciar els models de resposta sanitària
- Conéixer les característiques general dels principals problemes de salut mental
- Reflexionar sobre els efectes psicosocials dels desastres a nivell inter i intra-grupal
- Discriminar pautes d'actuació davant situacions amb diferent grau d'incertesa i complexitat en desastres.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- World Health Organization. "Global action plan for the prevention and control of noncommunicable diseases 2013-2020.". World Health Organization 2013.
- Organización Mundial de la Salud. "Salud Mental y Desarrollo". Organización Mundial de la Salud.
- Institute of Medicine (US) Forum on Microbial Threats. "The Causes and Impacts of Neglected Tropical and Zoonotic Diseases". National Institutes of Health.
- WHO. "INVESTING TO OVERCOME THE GLOBAL IMPACT OF NEGLECTED TROPICAL DISEASES". WHO.
Bibliografia Complementària
- Dickson D. Despommier, Daniel O. Griffin, Robert W.
Gwadz, Peter J. Hotez, Charles A. Knirsch. "Parasitología Humana 6ªed. 2018". Parasites without borders, inc. NY
https://goo.gl/bjhEXj. - World Health Organization. "WORD REPORT MALARIA 2017". World Health Organization.
- Various Authors. "TREATMENT GUIDELINES FROM THE MEDICAL LETTER: DRUGS FOR PARASITIC INFECTIONS". Medical Letter, Fourteenth EDition edition.
- World Health Organization. "EBOLA STRATEGY: Ebola and Marburg virus disease epidemics: preparedness, alert, control and evaluation". World Health Organization.
Programari
Metodologia i avaluació
Avaluació
Els /as professors/as acomodaran els mecanismes d'avaluació de les seues respectives matèries. La ponderació de cadascuna de les assignatures anirà en funció dels crèdits assignats:
- Resposta sanitària immediata a situacions d'emergència i desastre (2 ECTS: 20%)
- Malalties transmissibles tropicals (5 ECTS:40%)
- Salut matern-infantil, sexual i reproductiva (2 ECTS:20%)
- Salut mental (2 ECTS:20%)
- Malalties no transmissibles (2 ECTS:20%)
Característiques de la prova d'avaluació
L'avaluació es realitzarà sobre la base dels procediments i criteris d'avaluació previstos, valorant l'assistència, participació i intervenció activa i crítica en les classes amb forme a l'avaluació contínua. Al mateix temps, i de cara a l'examen de cada matèria, els professors establiran la modalitat d'examen o prova d'avaluació i les seues característiques. Es considerará superat el mòdul si la mitjana de les assignatures suma 5 punts sobre 10, no podent tindre en una de les parts per a la realització de la mitjana menys de 4,5 punts.