Descripció
Els procediments d'anàlisi de riscos. Metodologia, disseny i gestió de polítiques de
Seguretat Pública. La por al delicte. Política urbana, delicte i seguretat ciutadana. Els models policials proactius. L'aproximació POP (Problem-Oriented Policing).
Estudi i comprensió de les diferents polítiques de Seguretat Pública. Models Internacionals de polítiques públiques. Procediments d'anàlisi de riscos. La metodologia. Disseny i gestió de polítiques de seguretat pública. La por al delicte. La política urbana. Delicte i seguretat ciutadana. Els models policials proactius i l'aproximació POP (Problem-Oriented-Policing)
Estudi i comprensió de les diferents polítiques de Seguretat Pública. Models Internacionals de polítiques públiques. Procediments d'anàlisi de riscos. La metodologia. Disseny i gestió de polítiques de seguretat pública. La por al delicte. La política urbana. Delicte i seguretat ciutadana. Els models policials proactius i l'aproximació POP (Problem-Oriented-Policing)
Competències Generals
- Capacitat per a formular hipòtesi de disseny, planificació i aplicació d'activitats.
- Capacitat per a analitzar dades incloent informació qualitativa, i comprensió d'estadístiques de criminalitat.
- Habilitat per a identificar problemes criminològics , formular preguntes entorn d'ells i planificar el seu estudi científic.
Competències Específiques
- Capacitat per a avaluar i aplicar els tècniques rellevants en l'establiment de la seguretat de persones, instal·lacions i activitats, i saber-los aplicar a situacions i contextos concrets.
- Capacitat per a l'anàlisi especialitzat dels factors socials que influïxen en el delicte, i aprofundir en la dinàmica del seu aparició i influència.
- Habilitat per a seleccionar i aplicar les més actuals i avançades estratègies d'investigació i avaluació de dades sobre el fenomen delictiu, específicament dissenyades per a la intervenció especialitzada sobre problemes criminològics i victimológicos concrets.
- Capacitat avançada per a identificar els aspectes jurídics del delicte des de la perspectiva del dret penal, per a poder
aprofundir, amb una anàlisi especialitzat, en la seua relació amb delinqüents i víctimes. - Capacitat per a dissenyar programes avançats d¿intervenció en l'àmbit especialitzat de la prevenció del delicte.
- Capacitat per a definir programes específics i avançats de prevenció del crim i avaluar especialitzadament els resultats després de la seua aplicació.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Conèixer i comprendre l'enfocament de les diferents polítiques públiques de seguretat tant en l'àmbit nacional comno internacional
- Conèixer les diferents definicions del terme "seguretat", les diferències entre seguretat pública i seguretat ciutadana, així com la vinculació d'ambdues amb els Drets Humans.
- Millorar la comprensió de l'acció pública per part de l'alumne, del seu entorne global i des d'un enfocament de governança
- Comprendre i estructurar els problemes públics de seguretat, així com el seu procés d'inclusió en l'agenda
- Ser capaç d'exposar i explicar els diferents models de polítiques públiques de seguretat en l'àmbit nacional i internacional, saber triar l'alternatiu acord al context, implementar i avaluar
- Saber aprofundir en les diferents estructures i polítiques de seguretat global, aconseguint identificar els diferents actors i institucions involucrades en aquesta esfera
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Barcelona, J. "Policía y constitución". Madrid: Tecnos. (1997).
- Bayley, D.H. "Modelos de actividad policial.". Buenos Aires: Prometeo Libros. (2010).
- Beck, U. "La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad.". Barcelona: Paidós Ibérica. (1998).
- Borja, J. y Castells, M. "Local y global. La gestión de las ciudades en la era de la información.". Madrid: Taurus. (1997).
- Cohen, Ernesto. Franco, Rolando. "Evaluación de proyectos sociales". Madrid [etc.] Siglo XXI 1993.
- Curbert, J. "El rey desnudo. La gobernabilidad de la seguridad ciudadana.". Barcelona: Editorial UOC. (2009).
- Garrido Genovés, Vicente. Stangeland, Per / Redondo, Santiago. "Principios de criminología". Valencia Tirant lo Blanch 2006.
- Guillen, F. "Policia i seguretar.". Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; Edición: 1 (6 de agosto de 2012).
- Loubet, J.L. "La Policía". Madrid: Acento Editorial. (1992).
- Manzi, J. y Helsper, E. "El sentido de la seguridad en Chile". Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile. (2003).
- Medina, J.J. "Políticas y estrategias de prevención del delito y seguridad ciudadana.". Madrid: EDISOFER. (2011).
- Monjardet, D. "Lo que hace la Policía. Sociología de la fuerza pública.". Buenos Aires: Prometeo libros. (2010).
- Ramírez, A. "Estrategias sociales de Policía". Madrid: Dykinson. (2005).
- Recasens, A. "Sistema penal y problemas sociales". Valencia: Tirant lo Blanch.
- Recasens, A. "La seguridad y sus políticas.". Barcelona: Atelier. (2007).
- Recasens i Brunet, Amadeu. "La seguridad y sus políticas". Barcelona Atelier 2007.
- Rico, J. M. "Ciudad y Seguridad en América Latina.". Chile: Flacso. (2005).
- Rico, J.M. y Salas, L. "Inseguridad ciudadana y policía.". Madrid: Tecnos. (1998).
- Robert, P. "El ciudadano, el delito y el Estado". Barcelona: Atelier. (2003).
- Robert, P. "Les politiques de prévention de la delinquance a l¿aune de la recherche. Un bilan international.". Paris: L¿Harmattan. (1991).
- Torrente, D. "La Sociedad Policial.". Madrid: CIS-Universidad de Barcelona (1997).
- Vallès, J.M. "Ciencia Política. Una introducción.". Barcelona: Ariel. (2002).
Bibliografia Complementària
- Alderson, J. "Policing Freedom. ". Plymouth: Macdonald and Evans. (1979).
- Ballart, Xavier. Ramió, Carles. "Ciencia de la Administración". Valencia Tirant lo Blanch D.L.2000.
- Byrne, J. and Rebovich, D. "The New technology of Crime, Law and Social Control". Monsey, NY: Criminal Justice Press (2007).
- Ericson, R.V, y Haggerty, K.D. "Policing the risk society". Clarendon: Studies in Criminology. (1997).
- Goldstein, H. "Problem-Oriented Policing. ". New York: McGraw Hill. (1990).
- Harrington, M. " The Other America: Poverty in the United States. ". New York: Macmillan. (1997).
- Kelsen, H. "Teoría pura del Derecho. ". México: UNAM. (1981).
- López, D. "El aparato policial en España". Barcelona: Ariel. (1987).
- Loubet del Bayle, J.L. "De la Police et du contrôle social. ". París: Les éditions du CERF. (2012).
- Martín, M. "La profesión de Policía. ". Madrid: Centro de Investigaciones sociológicas. (1991).
- Mayntz, R. "Sociología de la organización (7ª Ed.)". Madrid: Alianza. (1996).
- Newburn, T. "Criminology". Portland: Willan Publishing. (2007).
- Newburn, T. "Policing. Key Readings". Cullompton y Portland: Willan Publishing.
- Ott, J.S. "The organizational culture perspective". Pacific Grove, California: Brooks Cole Publishing Company. (1989).
- Reiner, R. "The Politics of the Police. ". Oxford University Press. (2000).
- Reiss, A. J., Jr. "The Police and the Public". Yale University Press, 1973.
- Skolnick, J. "Justice without trial: Law enforcement in democratic society. ". New York: John Wiley & Sons. .
- Torrente, D. "La sociedad policial. Poder, trabajo y cultura en una organización local de policía.". Madrid: Universidad de Barcelona-Centro de Investigaciones Sociológicas. (1997).
- Vidales, C. y Carque J.L. "Policía Comunitaria. Una Policía para la sociedad del siglo XXI". Valencia: Tirant lo Blanch (2014).
- Walker, S. "A critical history of police reform. ". Lexington, Massachusetts: D.C. Heath. (1977).
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- 1. Portafolis de l'estudiant: 10% qualificació final
2. Examen final tipus teste: 45% de la nota final
3. Treballs: 45% qualificació final