METODOLOGIA PRÀCTICA DE L'ANTROPOLOGIA SOCIAL AssignaturaCodi: 3520Titulació: Màster Universitari en Antropologia Social PràcticaFacultat de Ciències Socials i Jurídiques d'ElxCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Antropologia Social PràcticaSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3,5Pràctica: 1Hores: 112.5Adreçades: 40Compartides: 6Autònomes: 66.5Matèria: Metodologia Pràctica de l'Antropologia SocialMòdul: Antropologia AvançadaDepartament: Contingut relacionat Carregant... Descripció1. Fonaments epistemològics del coneixement transdisciplinari. 2. Tècniques de camp per a l'obtenció de dades i la seua organització. 3. Eines per a l'anàlisi complementari de dades qualitatives i quantitatives. 4. Del camp al projecte. Identificació de situacions i contextos. El Cicle de Gestió del Projecte (CGP) i el marc lògic. Presentació i defensa de projectes.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaFERRUS BATISTE, JORDI■■■NOGUES PEDREGAL, ANTONIO MIGUEL■■HERAS GONZALEZ, PURIFICACION■■ESTRADA DE LA CRUZ, MARINA■■ALOS SIMO, LIRIOS■■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsCapacitat analítica i crítica per a definir, comprendre i abordar qualsevol problemàtica en escenaris de treball en contextos multi- i interculturals.Destresa per a dissenyar alternatives per a la resolució de conflictes socials i culturals aplicant eines pluridisciplinares.Domini dels coneixements teòrics, analítics i metodològics de caràcter transdisciplinar necessaris per a utilitzar en diferents situacions i problemàtiques socials i culturals concretes.Habilitat per a actualitzar, consolidar i integrar els nous coneixements per a la millora de l'exercici professional utilitzant les tècniques i millores de l'autoaprenentatge continu i l'anàlisi crítica.Destresa per a analitzar, avaluar i valorar els diferents escenaris professionals, institucionals, territorials i/o associatius a partir de la identificació de problemes, la interpretació de dades i la formulació de solucions aplicant les metodologies d'acció que privilegien la participació de la comunitat.Capacitat crítica per a l'anàlisi social de les causes i conseqüències de la desigualtat i la discriminació, tenint en compte tota la diversitat entre les persones, els drets fonamentals i d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.Competències EspecífiquesCapacitat de manejar de manera avançada conceptes teòrics, perspectives i metodologies científic-socials en situacions socials, econòmiques, polítiques i culturals contemporànies.Capacitat avançada per a manejar i aplicar en àmbits professionals els mètodes i tècniques socio-antropològiques.Capacitat per a transferir i aplicar els coneixements teòrics i metodològics científic-socials a noves situacions i problemàtiques.Capacitat de treballar, planificar i intervenir en contextos multi-, inter- o pluriculturales integrant coneixements i habilitats de diferents disciplines.Capacitat per a presentar i comunicar els resultats del seu treball d'una manera clara cap a públics especialitzats i no especialitzats.Habilitats per a l'adquisició autònoma i l'estudi autodirigit des d'una perspectiva transdisciplinar.Domini de les estratègies necessàries per a l'accés crític a la informació i solvència en l'ús de les fonts documentals.Destresa per a dissenyar i presentar un projecte d'actuació en una situació o problemàtica soci-cultural concreta.Objectius (resultats d'aprenentatge)L'alumnat serà capaç de realitzar la metodologia etnogràfica a partir de tècniques d'obtenció de dades com la entrevista en profonditat, la història de vida, els estudis de cas, les entrevistes en grup i la observació participant. També serà capaç de comprendre i empendre un projecte d'acció - participació.L'alumnat entendrà qué és i cóm l'hi pot ser útil la teoria fonamentada com ferramenta d'anàlisis qualitatiu de dades. Serà capaç de crear un projecte en Maxqda i de organitzar, gestionar i analitzar qualitativament i quantitativament dades etnogràfiques a un nivel bàsic.Conèixer i comprendre les implicacions i requisits en a creació d'una empresa. Congeccionar una matriu DAFO, puguent extreure les ventatjes i oportunitats a les que s'enfrenta un grupp en una situació donada.Conocer y elaborar un análisis DAFOContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesFonaments epistemològics del coneixement transdisciplinar.Metodologia etnogràfica i tècniques antropològiques.Ferramentes per a l'anàlisi complementari de dades cualitatives i cuatitatives. Tècniques informàtiques d'anàlisis qualitatiu de dades."Del camp al projecte": Identificació de situacions i contextos. El cicle de Gestió del Projecte (CGP) i el Marc Lògic. Presentació i defensa de projectes.El emprenedor i la nova empresa. De la idea al model de negoci.El procès d'elaboració d'una matriu DAFO.Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaGil Estallo, María de los Ángeles. "Cómo crear y hacer funcionar una empresa conceptos e instrumentos". Madrid ESIC 2003. Gómez Gras, José María. "Manual de casos sobre creación de empresas en España". Madrid [etc.] McGraw-Hill, 2011. Lopez-Amo, Alvaro. "Guía para crear tu empresa". Madrid Espasa Calpe 1996. Todolí Cervera, Ferrán. "Creación de empresas paso a paso, 2008". Madrid Ciss [2008]. Valles, Miguel S. "Entrevistas cualitativas". Madrid Centro de Investigaciones Sociológicas 2002. Guasch, Óscar. "Observación participante". Madrid Centro de Investigaciones sociológicas 1997. Osorio, Francisco. Cooper, Doris. / Quiroz, Daniel. "Observación participante [recurso electronico] /". Santiago (Chile) : Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales, 1999. Coller, Xavier. "Estudio de casos". Madrid Centro de Invrestigaciones sociológicas 2000. Sanmartín Arce, Ricardo. "Observar, escuchar, comparar, escribir La práctica de la investigación cualitativa". Barcelona Ariel 2003. Pujadas Muñoz, Juan José. "El método biográfico el uso de las historias de vida en ciencias sociales". Madrid Centro de Investigaciones Sociológicas 1992. Calvo Buezas, Tomás 1936-. Barbolla Camarero, Domingo 1958-. "Antropología teorías de la cultura métodos y técnica". Badajoz @becedario 2006. Téllez Infantes, Anastasia. "Técnicas de investigación en antropología experiencias de campo". [Alicante] Universidad Miguel Hernández D.L. 2002. Téllez Infantes, Anastasia. "La investigación antropológica". San Vicente del Raspeig Club Universitario 2007. Aguirre Baztán, Ángel. "Etnografía [recurso electronico] metodología cualitativa en la investigación sociocultural". Barcelona Marcombo 1995.Hammersley, Martyn 1949-. Atkinson, Paul. "Etnografía métodos de investigación". Barcelona [etc.] Paidós D.L.2009.Pujadas, Juan José. Comas d'Argemir, Dolors. / Roca i Girona, Jordi. "Etnografía [recurso electronico] /". Barcelona : Editorial UOC, 2010. Díaz de Rada, Ángel. "El taller del etnógrafo [recurso electronico] : materiales y herramientas de investigación en etnografía /". Madrid : Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2011. Bibliografia Complementària" Manual para la creación de empresas por universitarios". Elche Universidad Miguel Hernández de Elche D.L.2002. Bermejo Casado, José Manuel. Vega, Ignacio de la. "Crea tu propia empresa estrategias para su puesta en marcha y superviviencia". Madrid McGraw-Hill D. L. 2003. Gisbert López, María Cinta. "Creatividad e innovación en la práctica empresarial". Madrid Fundación Cotec para la innovación tecnológica [2005]. Gómez Gras, José María. "Estrategias para la competitividad de las PYMES". Madrid [etc.] McGraw-Hill 1996. González Domínguez, Francisco José. "Creación de empresas guía para el desarrollo de iniciativas empresariales". Maqueda Lafuente, Francisco Javier 1955-. Olamendi, Gabriel / Parra, Francisca. "Tu propia empresa: un reto personal manual útil para emprendedores". Madrid ESIC 2003. Osterwalder, Alexander. Pigneur, Yves. "Generación de modelos de negocio Un manual para visionarios, revolucionarios y retadores ". Barcelona Deusto 2011. Renau Piqueras, Juan José. "Creación de empresas de la idea al proyecto empresarial". 80 p. 22 cm. Ries, Eric. San Julian Arrupe, F. Javier. "El Metodo Lean Startup cómo crear empresas de exito utilizando la innovacion continua ". Barcelona Deusto 2012. Rossi, Ino. O'Higgins, Edward. / Rossi, Ino. dir. "Teorías de la cultura y métodos antropológicos". Barcelona Anagrama D.L. 1981. Ruiz Olabuénaga, José Ignacio. "Metodología de la investigación cualitativa". Bilbao Universidad de Deusto 1996. Rodríguez Gómez, Gregorio. Gil Flores, Javier / García Jiménez, Eduardo. "Metodología de la investigación cualitativa". Bilbao Aljibe 1999. Murcia Peäna, Napoleón. Jaramillo Echeverry, Luis Guillermo, aut. / Gaitán Rivero, Carlos, prol. "Investigación cualitativa [recurso electronico] : el principio de la complementaridad etnográfica : propuesta desde la práctica reflexiva, una guía posible para abordar estudios sociales /". [Armenia, Colombia] : Kinesis, [2000]. Durán Ramírez, Juan. "La nueva teoría social y la investigación cualitativa [recurso electronico] : un paradigma renovado /". [Guanajuato, Gto.] : Universidad de Guanajuato, Dirección de Investigación y Posgrado, 2004. Sánchez, Euclides. "El conocimiento obtenido por medio de la investigación cualitativa [recurso electronico] : su comunicación en la comunidad /". Madrid : Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 1996. Soto-Lesmes, Virginia Inés. Durán de Villalobos, María Mercedes. "El trabajo de campo [recurso electronico] : clave en la investigación cualitativa /". [Bogotá] : [Universidad de la Sabana], 2010. Kottak, Conrad Phillip. "Antropología una exploración de la diversidad humana con temas de la cultura hispánica". Madrid [etc.] McGraw-Hill D.L. 1994. Kottak, Conrad Phillip. Murray, William Breen. "Antropología cultural". Madrid McGrawHill 2011.Bohannan, Paul. Ward, Martha Coonfield / Llinares García, Mar trad. "Para raros, nosotros introducción a la antropología cultural". Madrid Akal D.L. 1996. Ember, Carol R. Ember, Melvin / Candel, Daniel trad. / Martínez Veiga, Ubaldo 1942- 1942- rev. "Antropología cultural". Madrid [etc.] Prentice Hall D.L. 1997. EnllaçosObservatorio Ocupacional UMH: PEU (Programa Emprendedores Universitarios)Centro Europeo de Empresa Innovadoras de ElcheWeb de la Dirección General de Política de la PYME (MINISTERIO DE ECONOMÍA: Secretaría de Estado de Economía, de la Energía y de la PYME) Ver sección PublicacionesDirección General de Industria y de la Pequeña y Mediana EmpresaPublicación electróncia del Manual Research Method in AntropologyIncubadora i acceleradora que dóna suport a emprenedors, start ups, i noves empreses innovadores. Pertany al Parc Científic de la Universitat Miguel Hernández d'Elx.ProgramariMetodologia i avaluacióAvaluacióEl sistema d'avaluació de l'asignatura contempla tant l'avaluació contínua com l'avaluació final. La avaluació contínua consisteix en la participación motivada, crítica i argumentada solidament de l'alumnat en les clases teòriques i a les sessions practiques. L'avaluació final consisteix en la realització d'un treball o projecte sobre qualsevol dels temes de l'assignatura. L'avaluació continua representa el 40% de la nota final i l'avaluació final el 60%. S'ha d'aprobar cada una de les avaluacions per a superar l'assignatura.- Examen d'avaluació final sobre els continguts teòrics i sessions practiques de l'assignatura (100%).