Descripció
Aquesta assignatura es dirigeix a l'adquisició de competències específiques per a la intervenció del terapeuta ocupacional en el pacient neurològic adult, centrant-se en els enfocaments del neurodesenvolupament del model del control motor, entre els quals destaquen el concepte Bobath i l'exercici terapèutic cognoscitiu.
Aquests enfocaments responen a les demandes i necessitats de les persones amb patologia neurològica i dels recursos que els atenen, que cada vegada sol·liciten als seus professionals una major formació en aquest camp.
Els continguts d'esta assignatura se centren en els enfocaments del neurodesarrollo del model del control motor, destacant el Concepte Bobath i l'Exercici Terapèutic Cognoscitiu. Els alumnes adquiriran competències específiques per a respondre a les demandes i necessitats dels adults amb patologia neurològica i dels recursos que els atenen.
Competències Generals
- Que els estudiants adquirisquen la capacitat per a aplicar els coneixements adquirits a la resolució dels problemes i necessitats de la població amb afecció neurològica.
- Que els estudiants adquirisquen la capacitat de cerca documental, anàlisi i síntesi de la informació, i redacció dels informes necessaris per a l'exercici de les funcions de Teràpia Ocupacional.
- Que els estudiants adquirisquen l'habilitat per al desenvolupament i manteniment d'aprenentatge autònom i formació contínua.
- Que els estudiants posseïsquen la capacitat per a treballar en equip i amb la població en la resolució de problemes de salut de la comunitat.
- Que els estudiants posseïsquen l'habilitat de comunicar de forma oral com escrita les conclusions a públics especialitzats i no especialitzats.
Competències Específiques
- Reconèixer les tècniques específiques de Teràpia Ocupacional en la intervenció de pacients amb patologia neurològica.
- Analitzar una funció, patrons de moviment, components i activitat neuromuscular.
- Distingir les característiques diferencials de l'Exercici Terapèutic Cognoscitiu.
- Diferenciar els diferents elements motors i sensitius que permeten interpretar la patologia durant l'observació del pacient des del punt de vista de la teoria Neurocognitiva.
- Capacitar en el disseny i fabricació de fèrules per al tractament d'alteracions del membre superior en pacients neurològics.
- Descriure de manera avançada la planificació de tractament, seguint els principis de l'aprenentatge motor orientat a tasques en teràpia ocupacional, per a optimitzar la funció motora.
- Analitzar les repercussions de les afectacions del control motor sobre les activitats de la vida diàries.
- Distingir les actuals teories sobre control motor relacionades amb l'ús de la teràpia per restricció del costat sa.
- Conèixer aspectes de la deglució normal i patològica i realitzar avaluacions clíniques i instrumentals de la disfàgia.
- Conèixer la rellevància de l'ús de les tecnologies de baix cost com a tractament de rehabilitació del pacient neurològic i la utilització dels diferents productes de suport.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Diferenciar entre el Concepte Bobath i l'Exercici Terapèutic Cognoscitiu.
- Descriure la planificació d'un tractament basat en qualsevol d'estos enfocaments intervenció
- Aplicar els principis d'intervenció de qualsevol d'estos enfocaments dirigits al tractament del pacient neurològic.
- Executar les distintes estratègies, tècniques i procediments terapèutics específics d'estos enfocaments.
- Reconéixer els diferents productes de suport usats sovint per al posicionament i la sedestació del pacient neurològic
- Conéixer els pocesos de recomanació i sol·licitud dels productes suport des de teràpia ocupacional.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Cano de la Cuerda, Roberto. Collado Vázquez, Susana. "Neurorrehabilitación Métodos específicos de valoración y tratamiento /". Buenos Aires ; Madrid bMédica Panamericana D.L. 2012.
- Ibáñez Ivern, Rafael. Ponce Gascón, Mercáe. "Manual de vendajes, yesos y férulas. Vendajes funcionales. Técnicas del masaje". [Barcelona] Monsa-Prayma 2007.
- Perfetti, Carlo. Ghedina, Roberta / Jiménez Hernández, Daniel. "El ejercicio terapéutico cognoscitivo para la reeducación motora del hemiplejico adulto". Barcelona Edika-Med 1999.
- Polonio López, Begoña coord. / Romero Ayuso, Dulce María coord. / Bascones, Luis Miguel coaut. "Terapia ocupacional aplicada al daño cerebral adquirido". Madrid [etc.] Editorial Médica Panamericana 2010.
- Rohlfs, Bettina Paeth. "Experiencias con el concepto Bobath fundamentos, tratamiento, casos". Madrid [etc.] Médica Panamericana 2000.
- Zambudio Periago, Ramón. "Prótesis, órtesis y ayudas técnicas". Barcelona [etc.] Elsevier Masson D.L. 2009.
Bibliografia Complementària
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- - Avaluació contínua del treball realitzat durant les classes teòriques i pràctiques, puntuat de 0 a 10. 40% de la nota final.
- Examen escrit tipus test al finalitzar l'assignatura, puntuat de 0 a 10. 60% de la nota final.
- És necessari tindre aprovades ambdós parts amb una nota igual o superior 5 per a traure la nota mitjana final.
CONSIDERACIONS: Per a aprovar és imprescindible acudir al 80% de l'assignatura. Les faltes per malaltia, JUSTIFICADES degudament, no reduïxen la nota final. Per a obtindre les acreditacions de les unitats de Bobath i de l'Exercici Terapèutic cognoscitiu cal acudir a totes les hores de classe corresponents a les mateixes. Si l'alumne ha cursat estos mòduls prèviament pot convalidar-los presentant el diploma que ho justifique però haurà de fer l'examen final de l'assignatura igualment. A més, haurà de presentar un document que demostre el coneixement d'esta condició per escrit i firmat per ell.