EL MÈTODE CIENTÍFIC EN LA PRESA DE DECISIONS MÈDIQUES AssignaturaCodi: 665Titulació: Màster Universitari en Investigació en Atenció PrimàriaFacultat de MedicinaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Investigació en Atenció PrimàriaSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 39Autònomes: 51Matèria: Presa de Decisions en la Pràctica ClínicaMòdul: ObligatòriesWeb docent Departament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióSaber com accedir a la literatura científica i la informació existent en relació amb el problema a investigar.Mostrar una actitud crítica en el procés d'atenció sanitària que permeta identificar àrees d'incertesa, susceptibles de desenvolupament de preguntes o hipòtesis per a la iniciació d'un projecte de recerca que de resposta a aqueixa incertesa.Saber difondre el coneixement entre els professionals de la seua disciplina o disciplines afins.Saber utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació per a la difusió del coneixement.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaCARRATALA MUNUERA, MARIA CONCEPCION■■■OROZCO BELTRÁN, DOMINGO LUIS■■GIL GUILLEN, VICENTE FRANCISCO■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsCapacitat de treballar en equip amb iniciativa i esperit emprenedor.Capacitat de donar resposta a situacions complexes.Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva amb pacients, familiars i grups socials amb dificultats de comunicació.Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament.Competències EspecífiquesCapacitat de lideratge en l'àrea d'especialització del programa des del coneixement avançat.Capacitat per a dissenyar i dirigir projectes de recerca orientats a l'especialització en tasques investigadores en atenció primària.Capacitat de comunicar de forma efectiva els resultats de recerca.Capacitat de participar en reunions de recerca específica.Objectius (resultats d'aprenentatge)Saber com accedir a la literatura científica i la informació existent en relació amb el problema a investigar.Mostrar una actitud crítica en el procés d'atenció sanitària que permeta identificar àrees d'incertesa, susceptibles de desenvolupament de preguntes o hipòtesis per a la iniciació d'un projecte de recerca que done resposta a aqueixa incertesa.Saber difondre el coneixement entre els professionals de la seua disciplina o disciplines afins.Saber utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació per a la difusió del coneixement.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesMetodologia per a la presa de decisions clíniques.Cerques bibliogràfiquesHabilitats per a Lectura CríticaEficàcia, efectivitat i eficiència de les activitats preventives.Eficiència, eficàcia i eficiència de les intervencions terapèutiquesResum dels resultats: meta anàlisi, sistemàtica i revistes ressenyes de síntesi.Proves complementàries en el diagnòstic clínic. Indicadors de validesa i utilitat.Objectius de la medicina clínica basada en l'evidència (MBE) o pràctica basada en evidència. (Material complementari: actualització)Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaArgimón Pallás, José M. Jiménez Villa, José. "Métodos de investigación clínica y epidemiológica". Madrid [etc.] Harcourt Brace D.L. 1999. Díaz Narváez, Víctor Patricio. "Metodología de la investigación Científica y Bioestadística: para Médicos, Odontólogos y estudiantes de Ciencias de la Salud". Ril Editores.Bobenrieth Astete, M. A. "El artículo científico original estructura, estilo y lectura crítica". Granada Escuela Andaluza de Salud Pública 1994. Cabello Lopez Juan B. NA. "Lectura Crítica de la Evidencia Clínica". Ed Elsevier España.Bibliografia ComplementàriaRiegelman, Richard K. Hirsch, Robert P. "Cómo estudiar un estudio y probar una prueba lectura crítica de la literatura médica". Washington Organización Panamericana de la Salud 1992. EnllaçosLa realització d'estudis clínic epidemiològics precisa no solament de temps i entusiasme dirigit a respondre una pregunta, sinó de coneixement metodològic.Guies de pràctica clínica basada en l'evidènciaCASP (Critical Appraisal Skills Programme). Programa d'habilitats en lectura crítica és un programa creat pel Institute of Health Sciences d'Oxford (Universitat d'Oxford i NHS R&D) per a ajudar als "decisors" (*) del Servei de Salut a adquirir habilitats en la cerca d'informació i en lectura crítica de la literatura científica en salut, de manera que pogueren obtenir així "l'evidència científica" necessària per a prendre les seues decisions. CASP col·labora amb el centre per a la medicina Basada en l'Evidència (Centre for evidence Based Medicine) de la Universitat d'Oxford que ensenya als clínics com prendre decisions, basades en l'evidència, sobre un pacient concret.ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.Contracte d'aprenentatge: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant un acord entre el professor i l'estudiant en què es compromet què se'n va a aprendre, com se'n va a fer el seguiment d'aquest aprenentatge, el període de temps que s'estableix i els criteris d'avaluació.AvaluacióRecessió, treball de recerca bibliogràfica: revisió temàtica sobre un aspecte del subjecte que està dirigida i supervisada pel tutor de l'alumne. Dur a terme el treball de revisió d'aquesta assignatura serà valor el 80% de la nota.Fòrum/tasca: la seva participació serà valora en 20% de la nota. Des de la data assenyalada en el calendari acadèmic, hi haurà problemes o temes a discutir que l'alumne cal donar la seva opinió detallada. Al professor encarregat del Fòrum posarà en marxa alguns temes en el fòrum i l'alumne cal respondre en un document de manera breu i després carregar el document a la secció als lliuraments de la plataforma en les dates que apareixen en el calendari.Requisits addicionals Examen tipo test: Un cuestionario de entre 25 y 50 preguntas tipo test que deberá responderse un día determinado, a lo largo del día desde las 0 horas hasta las 24h al finalizar la asignatura.Foro/Tarea: se realizará una Recensión (documento de revisión crítica sobre un determinado tema) individualizada referida a alguno de los temas incluidos en el guión de la misma con las siguientescaracterísticas: Autoría: Individualizada. Extensión: Mínimo de 4 y máximo de 8 páginas. Contenido: Situación actual del tema, qué aporta la revisión realizada. Conclusiones. Bibliografía (máximo de 20 citas, incluyendo accesos electrónicos de interés)