TERMODINÀMICA APLICADA AssignaturaCodi: 1788Titulació: Grau en Enginyeria MecànicaEscola Politècnica Superior d'ElxCurs: Curs 2 de Grau en Enginyeria MecànicaSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 30Autònomes: 60Matèria: TERMODINÀMICAMòdul: Comú a la Branca IndustrialWeb docent Departament: Enginyeria Mecànica i EnergiaÀrea: MÀQUINES I MOTORS TÈRMICS Contingut relacionat Carregant... DescripcióTermodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seua aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaLUCAS MIRALLES, MANUEL■■■AGUILAR VALERO, FRANCISCO JAVIER■■MOLINA GONZALEZ, JAVIER■Interés professionalEn l'assignatura "Termodinàmica Aplicada" s'aborden els fonaments científics i tecnològics dels processos relacionats amb l'energia. En la pràctica totalitat dels processos industrials es requerix l'aplicació dels Principis de la Termodinàmica. El coneixement d'estos principis és bàsic, per exemple, per a la realització d'una anàlisi energètica de sistemes de potència per a la generació d'electricitat, en motors combustió o cicles de refrigeració.L'estudi de les propietats termodinàmiques dels fluids de treball que circulen pels dispositius, aigua, aire, refrigerants, gasos i mescla de gasos, és indispensable per a analitzar el comportament dels sistemes tèrmics.El coneixement de si un procés termodinàmic pot ocórrer o no en la realitat és imprescindible per al disseny de nous processos, així com el coneixement de les màximes prestacions que es poden obtindre en els diferents dispositius que componen una instal¿lació energètica, i quines són les causes que impossibiliten obtindre eixes màximes prestacions.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsConeixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i dote de versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria mecànica.Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari.Competències EspecífiquesConeixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seua aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.Objectius (resultats d'aprenentatge)01L'estudiant serà capaç de diferenciar entre els diferents enfocaments d'estudi termodinàmic.02Explicar amb paraules pròpies les lleis de la Termodinàmica03Representar els diagrames de propietats de les substàncies pures04Conèixer les alternatives existents per al càlcul de les propietats termodinàmiques de les substàncies.05Analitzar el funcionament de les màquines tèrmiques de producció de potència.06Analitzar el funcionament de les màquines tèrmiques de producció de fred i com a bomba de calor.07Plantejar la primera Llei per a sistemes tancats08Calcular la variació de les propietats entre l'entrada i sortida d'un volum de control.09Demostrar l'equivalència dels enunciats de Kelvin-Planck i de Clausius.010Conèixer els principis de Carnot.011Dibuixar processos en el diagrama de propietats T-s.012Descriure l'esquema d'un cicle potència de vapor.013Utilitzar el diagrama de Mollier per al càlcul d'entalpies a la regió de vapor sobreescalfat.014Representar el cicle Brayton en un diagrama h-s i p-v.015Opinar dels problemes socials, econòmics i mediambientals associats a la producció de potència en centrals tèrmiques.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1UD 1. Conceptes bàsics de la TermodinàmicaU2UD 2. La primera llei de la termodinàmica. Sistemes tancatsU3UD 3. Propietats de les substàncies puresU4UD 4. La primera llei de la termodinàmica. Volums de controlU5UD 5. La segona llei de la termodinàmicaU6UD 6. EntropiaU7UD 7. Cicles de potència per a producció de treball. Turbines de vaporU8UD 8. Cicles de potència amb gasos. Turbines de gasAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4U5U6U7U8010203040506070809010011012013014015CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U140042U2424103U240484U3442105U340486U4424107U4442108U540489U54441210U64261211U64261212U74461413U74261214U84261215U84228Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaðCengel, Yunus A. Boles, Michael A. "Termodinámica". México McGraw-Hill cop. 2003. Incropera, Frank Paul. DeWitt, David P. "Fundamentos de transferencia de calor". México [etc.] Prentice Hall cop.1999. Moran, Michael J. 1939-. Shapiro, H.N. "Fundamentos de termodinámica técnica". Barcelona [etc.] Reverté D.L.1996-1999. Wark, Kenneth. Richards, Donald E. "Termodinámica". Madrid [etc.] McGraw-Hill cop. 2001. Bibliografia ComplementàriaChapman, Alan J. (Alan Jesse) 1925-. Zabara Czorna, Oleh trad. / Muñoz Tomás, Eduardo trad. "Transmisión del calor". Madrid Bellisco D.L. 1990. Segura Clavell, José. "Termodinámica técnica". Barcelona [etc.] Reverté D. L. 1988. EnllaçosProgramariEES 2015Metodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióL'avaluació es realitzarà de la manera següent:EXAMEN FINAL 80%PRÀCTIQUES LABORATORI 10%TREBALLS PROPOSATS 10%Per a amitjanar amb la resta de criteris d'avaluació es requerix una nota mínima de 4,5 en l'examen. L'examen està constituït per:QÜESTIONS (modalitat escrit)-4 qüestions curtes-Valoració 40 % de l¿examPROBLEMES (modalitat escrit)-3 problemes-Valoració 60 % de l¿examObservacions:- Es requerix un mínim de 3,5 punts en qüestions i en problemes per a fer mitja- No està permés l'ús de calculadora programable- L'alumne haurà d'acudir amb les taules de propietats del Moran-ShapiroCaracterístiques de la prova d'avaluacióNo es contempla prova d'accés