PROTECCIÓ DE LA VINYA AssignaturaCodi: 3127Titulació: Màster Universitari en Viticultura i EnologiaEscola Politècnica Superior d'OriolaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Viticultura i EnologiaSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 3Teoria: 1,5Pràctica: 1,5Hores: 75Adreçades: 12Compartides: 25Autònomes: 38Matèria: Tecnologia de la Producció VitícolaMòdul: Mòdul de ViticulturaDepartament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióTècniques de maneig en prevenció i sanejament de la vinya.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaORTEGA GEA, ANA MARIA■■■JUAREZ GOMEZ, MIGUEL■■GUIRAO MOYA, PEDRO LUIS■■Interés professionalLos contenidos de la asignatura contemplan el estudio de las plagas y enfermedades de la vid y su control, materias esenciales en la formación de los profesionales en viticultura y enología.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsConéixer les matèries tècniques, científiques i tecnològiques que capaciten a l'alumne/a per a la resolució de problemes complexos de forma efectiva.Dissenyar, planificar i organitzar de processos productius acords amb la demanda real de l'entorn socioeconòmic.Ser creatiu, crític i resolutiu en l'àrea d'especialitat corresponent.Conéixer els efectes dels processos productius en l'empresa vitivinícola sobre el medioambienteMostrar iniciativa i un esperit emprenedor.Treballar en equip, tindre iniciativa i responsabilitat compartida.Mostrar inquietud i curiositat per aprendre, així com entusiasme per convertir-se en un professional preparat, disciplinat i responsable en l'exercici de la professió i la investigació.Competències EspecífiquesEstablir els procediments per a l'ecovalorización de subproductes i la gestió de residus vitivinícoles.Adoptar decisions econòmiques i comercials que permeten la consecució dels objectius de l'empresa vitivinícola tenint en compte els polítiques i normatives vigents.Manejar bibliografia cientificotècnica demostrant la capacitat de contrastar informació rellevant, específica i actual.Conéixer les matèries primeres necessàries i les seues característiques en l'elaboració deproductos enològics.Saber utilitzar els diferents operacions que tenen lloc al llarg del procés vitivinícola.Objectius (resultats d'aprenentatge)Analitzar l'evolució històrica, problemàtica actual i tendències futures en la Protecció fitosanitària de la vinyaDescribe the differential característas of the harmful agents that cause damage to the vineyardReconéixer les principals plagues, malalties i males herbes que afecten els cultius de vinyaResumir els diferents factors que influeixen en el desenvolupament d'agents nocius a la vinyaAnalitzar els mètodes disponibles per al control dels diferents agents nocius del vinyaElaborar plans de maneig integrat per a la protecció de la vinyaAplicar procediments i tècniques bàsiques d'identificació de plagues i fitopatògens de la vinyaContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesINTRODUCCIÓNPLAGASENFERMEDADESMALAS HIERBASPràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaCarrero, José María. "Lucha integrada contra las plagas agrícolas y forestales". Madrid [etc.] Mundi Prensa 1996. Dubos, Bernadette. "Les maladies cryptogamiques de la vigne les champignons parasites des organes herbacés et du bois de la vigne". Bordeaux Éditions Féret 2002. García Marí, Fernando. Ferragut Pérez, Francisco. "Las plagas agrícolas". Valencia Phytoma España D.L. 2002. Pearson, Roger C. Goheen, Austin C. "Plagas y enfermedades de la vid". Madrid [etc.] Mundi-Prensa 1996. Pérez Marín, José Luis 1948-. "Plagas y enfermedades del viñedo guía de campo". Valencia Phytoma España 2012. "Los parásitos de la vid estrategias de protección razonada". Madrid Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación Mundi-Prensa D.L.2004. Bibliografia ComplementàriaBadía Ballester, Vicente. "Curso básico sobre producción integrada en vid". Valencia Colegio Oficial Ingenieros Agrónomos de Levante 2000. Coscollá, Ramón. "La polilla del racimo de la vid (Lobesia botrana Den. y Schiff.)". Generalitat Valenciana, Conselleria de Agricultura, Pesca y Alimentación 1997. Galet, Pierre 1921-. "Les maladies et les parasites de la vigne". Montpellier Paysan du Midi 1982. García Trujillo, Roberto. Mudarra Prieto, Inocencio. "Buenas prácticas en producción ecológica Cultivo de la vid". [Madrid] Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, Secretaría General Técnica 2008. Pérez Marín, José Luis. "Gusanos grises y otros parasitos de la vid, durante el desborre". Madrid Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación 1992. Pérez Moreno, Ignacio. "Bioecología de los ácaros en la vid". Madrid Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, Centro de Publicaciones D.L. 1997. Royo Díaz, J. Bernardo. "Daños y síntomas producidos en la vid por accidentes meteorológicos". [Madrid] Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación DL 2000. Stockel, Jacques dir. "Les ravageurs de la vigne". Bordeaux Éditions Féret cop. 2000. "Las virosis de la vid". Alicante Caja de Ahorros de Alicante y Murcia D.L. 1979. EnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.AvaluacióL'assignatura s'avaluarà mitjançant: 1) Examen final escrit dels continguts del programa (teoria i pràctiques). Amb preguntes tipus test, i preguntes curtes de desenvolupament o sobre casos pràctics. Constarà de 40 preguntes tipus test (amb 3 respostes, només una de correcta, 0,1 punts / pregunta, 2 mal resten 1 bé) i 3 preguntes curtes (1 punt / pregunta). Màxim 7 punts. 2) Assistència i actitud en classes pràctiques i seminaris. Màxim 1 punt. 3) Qualitat del treball individual de l'estudiant en la realització de les tasques que es proposin durant el curs. Màxim 2 punts. Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir un mínim de 3,5 punts (sobre 7) en l'examen final escrit i obtenir un mínim de 5 punts en la suma de les tres puntuacions anteriors (examen, pràctiques i tasques).