Línies d'investigació
LÍNIA 1. Neurobiologia del Desenvolupament. Equip 1.1. Embriologia experimental: Estudi dels mecanismes moleculars i cel·lulars que dirigeixen la regionalització del tub neural, la proliferació, la diferenciació i la migració cel·lular en el Sistema Nerviós Central. de Puelles, Eduardo: Professor contractat Dr. UMH, 2 sexennis actius, Tesis dirigides 2007-2012: 1 Echevarria Aza, Diego: Professor contractat Dr. UMH, 3 sexennis actius, Tesis dirigides 2007-2012: 1 Martínez Pérez, Salvador: Catedràtic d'Universitat UMH, 4 sexennis actius, Tesis dirigides 2007-2012: 4 Equip 1.2. Morfogènesi: Estudi dels gens i mecanismes que regulen i coordinen el creixement i les decisions de les cèl·lules progenitores quant a proliferar, diferenciar-se, migrar o morir. Domínguez Castellano, María: Professora d'investigació CSIC, 3 sexennis. Últim sexenni: 2009. Tesis dirigides 2007-2012: 4. García Alonso, Luis: Científic Titular CSIC. 2 sexennis. Últim sexenni: 2009. Tesis dirigides 2007-2012: 1. Nieto Toledà, Ángela: Professora d'investigació CSIC, 4 sexennis, Últim sexenni 2007. Tesis dirigides 2007-2012: 1 Equip 1.3. Desenvolupament Cortical: Estudi dels mecanismes moleculars i cel·lulars que regulen la correcta organització de les capes corticals i els canvis morf-funcionals als quals donen lloc les alteracions aquests mecanismes. L'equip d'investigació està format per: Borrell Franco, Víctor: Científic Titular CSIC, 3 sexennis. Últim sexenni 2009. Tesis dirigides 2007-2012: 1. Fairén Carrión, Alfonso: Professor d'Investigació CSIC, 6 sexennis (màxim), Tesis dirigides 2007-2012: 3. Marín Parra, Óscar: Professor d'Investigació CSIC, 3 sexennis, últim sexenni 2012. Tesis dirigides 2007-2012: 3. Altres doctors en la Línia Neurobiologia del Desenvolupament amb vinculació permanent a l'institut: Constantino Sotelo Martínez: Professor Investigació UMH (Carrera professional realitzada a França on no existeixen els sexennis d'investigació) Tesis dirigides 2007-2012. Juan Manuel Galcerán Sáez: Científic Titular CSIC, sexennis 4. Últim sexenni: 2008, Tesis dirigides 2007-12: 0.LÍNIA 2. Neurobiologia molecular Equip 2.1. Assemblatge i remodelació de circuits: Estudi dels mecanismes de guia axonal i establiment i refinament de circuits des del punt de vista molecular i cel·lular. López Bendito, Guillermina: Científic Titular CSIC, 2 sexennis. Últim sexenni 2011. Tesis dirigides 2007-2012: 2. Rico Gozalo, Beatriz: Científic Titular CSIC, 2 sexennis. Últim sexenni 2008. Tesis dirigides 2007-2012: 2. Teixidor Rescalvo, Francisco: Investigador Científic CSIC, 5 sexennis. Últim sexenni 2010. Tesis dirigides 2007-2012: 1. Equip 2.2. Transmissió sinàptica i plasticitat: En aquesta línia s'estudien els mecanismes implicats en la comunicació neuronal a nivell pre i postsinàptic i els canvis d'expressió gènica que tenen lloc en els processos de plasticitat. Barco Guerrero, Ángel: Investigador Científic CSIC, 3 sexennis. Últim sexenni 2010. Tesis dirigides 2007-2012: 3. Criat Herrero, Manuel: Catedràtic d'Universitat UMH, 5 sexennis. Últim sexenni 2006. Tesis dirigides 2007-2012: 1. Gutiérrez Pérez, Luis Miguel: Catedràtic d'Universitat UMH, 4 sexennis. Últim sexenni 2010. Tesis dirigides 2007-2012: 2. Altres doctors de la Línia Neurobiologia molecular amb vinculació permanent a l'institut: Eloisa Herrera Glez. De Molina (Investigador Científic CSIC, sexennis 2, Últim sexenni: 2008 Tesis dirigides (2007-12): 0). Ana Carmena De la Creu (Investigador Científic CSIC, sexennis 2, Últim sexenni: 2008 Tesis dirigides (2007-12): 1). Fernando Moya Rodríguez (Professor titular d'Universitat UMH, sexennis 3, Últim sexenni: 2000, Tesis dirigides (2007-12): 0). Miguel Angel Valdeolmillos (Catedràtic d'Universitat UMH, sexennis 4, Últim sexenni: 2004 (3), Tesis dirigides (2007-12): 1. Francisco Sala Merchán (Catedràtic d'Universitat UMH, sexennis 4, Últim sexenni: 2009, Tesis dirigides (2007-12): Salvador Sala Pla (Professor titular d'Universitat UMH, sexennis 4, Últim sexenni: 2009, Tesis dirigides (2007-12): 0)LÍNIA 3. Neurobiologia Cel·lular i de Sistemes Equip 3.1. Transducció sensorial: Estudi de les bases moleculars i cel·lulars de la transducció i codificació d'estímuls mecànics i tèrmics per les neurones sensorials perifèriques de mamífers. Belmonte Martínez, Carlos: Catedràtic d'Universitat UMH, 6 sexennis (màxim) Tesis dirigides 2007-2012: 3. Gallego Fernández, Roberto: Catedràtic d'Universitat UMH, 5 sexennis. Últim sexenni 2007, Tesis dirigides: 2007-2012: 1. Viana de l'Església, Félix: Científic Titular CSIC, 3 sexennis. Últim sexenni 2004. Tesis dirigides 2007-2012: 4. Equip 3.2. Neurobiologia de sistemes: Estudi dels mecanismes d'integració de senyals a nivell de circuits emprant tècniques electrofisiològiques. Moleculars, d'imatge i computacionals. Geijo Barrientos, Emilio: Catedràtic d'Universitat UMH, 4 sexennis. Últim sexenni 2009. Tesis dirigides 2007-2012: 2. Lerma Gómez, Juan: Professor d'Investigació CSIC, 5 sexennis. Últim sexenni 2010. Tesis dirigides 2007-2012: 1. Maravall Rodríguez, Miguel: Científic Titular CSIC, 3 sexennis. Últim sexenni 2004. Tesis dirigides 2007-2012: 1 Equip 3.3. Neuropatologia i farmacologia de sistemes moduladors: Estudi dels mecanismes subjacents a l'acció del sistema opioide en models de malalties neurològiques i psiquiàtriques. Ballesta Payá, Juan José: Professor Titular d'Universitat UMH, 4 sexennis. Últim sexenni 2011. Tesis dirigides 2007-2012: 1. Manzanares Robles, Jorge: Catedràtic d'Universitat UMH, 4 sexennis. Últim sexenni 2012. Tesis dirigides 2007-2012: 3. Sáez Valero, Javier: Professor Titular Universitat UMH, 3 sexennis. Últim sexenni 2008. Tesis dirigides 2007-2012: 2.
Activitats formatives
1- Activitat Investigadora i el seu finançament (60 hores) Oferida per la UMH semestralment. Duració: 6 crèdits ECTS. Planificació temporal: Primer semestre del primer any Sistema d'avaluació: Avaluació objectiva. En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 2- Seminaris d'Investigació de l'Institut de Neurociencias (40 hores) 1 seminari setmanal durant el curs acadèmic. Sistema d'avaluació: Elaboració d'una memòria anual amb el resum de dos seminaris. En el cas d'estudiants a temps parcial el resum serà d'un seminari. En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 3- Presentació i discussió del Projecte de Tesi (8 hores) Detall i planificació d'aquesta: Al començament del segon semestre del primer any els estudiants fan una presentació pública del projecte de Tesi Doctoral. L'objectiu és discutir la coherència del mateix i suggerir millores. La presentació i discussió es realitza en anglés. Aquesta activitat es desenvolupa en el programa actual en el segon any. Planificació temporal: Segon Semestre, primer any Sistema d'avaluació: Avaluació de la presentació i de la incorporació de millores. En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes.4- Seminaris d'Unitat (40 hores) Detall i planificació d'aquesta: Cadascuna de les tres unitats d'investigació del INA, organitza seminaris quinzenalment en els quals un component d'un grup -generalment estudiants de doctorat en fases finals i investigadors postdoctorals- presenta resultats experimentals en fase de desenvolupament. L'objectiu és discutir els resultats des d'un punt de vista conceptual i metodològic i suggerir millores. La presentació i discussió es realitza en anglés. Duració: 30 minuts, sessió de seminaris Sistema d'avaluació: Presentació de resultats propis. En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 5- Seminaris de Grup (50 hores) Detall i planificació d'aquesta: La majoria dels grups d'investigació organitza seminaris en els quals es discuteix la marxa dels experiments i s'analitzen les últimes publicacions en el camp. Aquest tipus de reunions està dissenyat -entre altres motius- per a permetre que els doctorands adquirisquen habilitats de discussió i comunicació. La freqüència sol ser setmanal i la presentació i discussió es realitza en anglés. Planificació temporal: Un seminari setmanal durant el curs acadèmic Sistema d'avaluació: Presentació de resultats propis En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 6- Participació en congressos Nacionals i Internacionals (60 hores) Detall i planificació d'aquesta: Els estudiants de Doctorat generalment assisteixen a dos congressos de Neurociències. Donada l'alternança anual del congrés de la FENS (Ferderation of European Neuroscience Societies) i la Societat Espanyola de Neurociencia (SENC) generalment completen el seu doctorat amb una comunicació (generalment en forma de poster) en un congrés nacional i un congrés internacional. A més, els estudiants tenen l'oportunitat de presentar de nou el poster de cara a l'Institut de Neurociències durant una sessió de posters que té lloc durant el Winter Meeting que organitza l'institut. Planificació temporal: Segon semestre, segon i tercer anys. Sistema d'avaluació: Elaboració d'un resum En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes.7- Participació en Activitats científiques de l'Institut (10 hores) Detall i planificació d'aquesta: Dins de l'activitat científica de l'Institut es realitzen Congressos, seminaris i simposis en els quals participen els estudiants de doctorat. Aquest tipus d'activitats és variable en la seua freqüència i temàtica però algunes d'elles són continuades en el temps, tal és el cas del Congrés 5p sobre malalties neurològiques estranyes o el Simposium Prometeu sobre Anomalies del Desenvolupament de l'Escorça Cerebral, els continguts de la qual s'adjunten en els fitxers pdf. Planificació temporal: Primer semestre, segon i tercer anys. Sistema d'avaluació: Elaboració d'un resum. En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 8- Participació en activitats de divulgació (10 hores) Detall i planificació d'aquesta: Una de les activitats que desenvolupa l'IN per a donar a conéixer la Neurociència al públic consisteix en l'organització de la setmana del cervell durant la qual s'organitzen sessions de portes obertes en les quals s'explica el tipus d'investigació que es desenvolupa en l'Institut. Aquest tipus d'activitats que s'estén a exposicions al carrer compta amb una dedicació molt significativa per part dels estudiants de doctorat. S'adjunta un pdf amb la informació referida a aquesta activitat el curs passat. Planificació temporal: Primer semestre del tercer any. Sistema d'avaluació: Elaboració d'un resum En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 9- Participació en Cursos de Neurociències oferits per la Societat Espanyola de Neurociències i societats internacionals (FENS, IBRO, Society for Neuroscience) (10 hores) Detall i planificació d'aquesta: El fet que l'Institut forme part del Network European Neuroscience Schools (NENS) possibilita als estudiants sobre cursos de Neurociència a Europa i facilita l'accés a beques d'assistència a aquests. D'altra banda els investigadors de l'Institut organitzen diferents cursos al llarg de l'any que solen comptar amb una important participació d'estudiants de doctorat. Per exemple, en col·laboració amb la Universitat Internacional Menéndez Pelayo s'ha organitzat la quarta (2011) edició del cicle "Els Reptes de la Neurociència en el seguisc XXI" amb el tòpic Interfícies cervell-maquina. Planificació temporal: Dependent de l'oferta. Sistema d'avaluació: Elaboració d'un resum En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes. 10- Estades en laboratoris externs (60 hores) Detall i planificació d'aquesta: És molt probable que durant el desenvolupament del treball experimental es requerisca l'aprenentatge d'una tècnica específica. Això dona l'oportunitat al doctorand d'interaccionar amb altres grups d'investigació tant en el territori nacional com a l'estranger. Planificació temporal: variable, entre 7 i 15 dies, depenent de les necessitats. Sistema d'avaluació: Realització d'una presentació amb un resum dels coneixements adquirits. En el cas d'Estudiants de Doctorat a temps parcial, la seqüència temporal de les activitats formatives s'adaptarà a les seues necessitats sense menyscapte de la realització d'aquestes.